Menikö WRC-ralliuudistus pieleen? Kalle Rovanperä: Tämä luokka on vähän hölmö

16.1.38875448
Kalle Rovanperä ei liputa täysin WRC:hen tuodun luokkauudistuksen perään.imago/Scanpix/ All Over Press
Julkaistu 28.03.2019 22:20
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Rallin MM-sarjan uutuusluokka WRC2 Pro ei ole kerännyt osallistujaryntäystä kauden ensimmäisissä kilpailuissa.

Talleista Citroen, M-Sport Ford ja Skoda ovat mukana WRC2 Pro -luokassa. Kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa osallistujia oli kaksi, Ruotsissa viisi ja edellisessä kisassa Meksikossa vain yksi kilpailija.

Perjantaina alkavassa Korsikan MM-rallissa lähtöviivalla on kaksi WRC2 Pro -kuljettajaa, joista toinen on Skodan Kalle Rovanperä. Kilpailu on kovempaa yksityistiimeille tarkoitetussa WRC2-luokassa, jossa on mukana 16 autokuntaa.

– Tämä luokka on vähän hölmö. Paljon kovempi kisa olisi, jos kaikki olisivat saman luokan alla, Rovanperä kertoi mielipiteensä.

WRC2 Pro -luokka on saanut osakseen kritiikkiäkin vähäisen osallistujamääränsä vuoksi. WRC2-luokassa ajetaan samanlaisilla R5-luokituksen autoilla, mikä osaltaan hämmentää satunnaisia rallin seuraajia.

Rallipiireissä onkin noussut esiin kysymys, olisiko koko luokkaa pitänyt perustaa.

– Sitä en halua mitenkään kommentoida, Rovanperä sanoi.

Rovanperän vaitonaisuuden ymmärtää, sillä hänen työnantajansa Skoda Motorsport on maksanut sievoisen summan, 150 000 euroa, osallistumisesta uutuusluokkaan. Citroenin ja M-Sportin ei sen sijaan tarvitse pulittaa kilpailemisesta WRC2 Prossa, koska niillä on omat tiiminsä myös WRC-luokassa.

Rovanperä, 18, kilpailee nyt ensimmäistä kertaa Korsikan legendaarisessa asvalttikilpailussa. Rovanperä on tällä kaudella ajanut Montessa ja Ruotsissa, joista molemmista hän nappasi luokkansa kakkossijan. WRC2 Pron MM-pisteissä puuppolalainen on kolmantena kärjen tuntumassa.

Korsikalla Rovanperä tavoittelee kauden avausvoittoaan.

– Vertaamme aina vauhtiamme muihin WRC2-kuskeihin, mutta haluan täältä luokan ykköspisteet. Ne ovat tärkeimmät. Ne olisi ollut jo kaksi kertaa otettavissa, mutta nyt haluan ne saada.

Skodan tehdastiimi ilmoitti Rovanperän kilpailuun, mutta alla on italialaisen yksityistiimin Skoda Fabia R5 -ajokki.

– Kävimme ajamassa yhden päivän testiä San Remossa. Lisäksi ajoimme sunnuntaina testin, joka meni ihan pilalle. Ajoimme varmaan vain 30 kilometriä. Siellä oli kaikkea turhaa säätöä, ja moni asia oli pielessä, Rovanperä totesi.

Korsikan haastavuus tuli Rovanperälle selväksi jo torstaiaamun testierikoiskokeella.

– Shakedown näytti, että näitä pätkiä ei ole helppoa ajaa nuotista. Pätkät ovat hirveän haastavia. Kai se siitä helpottuu, kun saa flow'n päälle, mutta varmasti ensimmäinen lenkki on vaikea.

Korsikan MM-rallin avauspäivänä perjantaina ajetaan kuusi erikoiskoetta alkaen kello 9.29 Suomen aikaa.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli