F1-talli Racing Point ei usko, että heidän RP20-autostaan FIAlle tehty protesti menee läpi.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen palaute tiimiradiossa teki selväksi – suomalaiskuski ajautui Itävallan kisan lopussa ikävään tilanteeseen
LUE MYÖS: Mercedes paljasti suunnitelmansa: näin Max Verstappen riisuttiin sunnuntaina aseista – Valtteri Bottaksella tärkeä rooli
Renault teki molemmista Racing Point -autoista protestin sunnuntaina Itävallassa ajetun kauden toisen osakilpailun jälkeen.
Racing Point on tehnyt tälle kaudella huiman suorituskykyharppauksen, ja sen uskotaan johtuvan ennen muuta siitä, että RP20-auto on kuin kopio Mercedeksen viime vuonna käyttämästä W10:stä.
Renault'n protesti kohdistuukin nyt siihen, onko Racing Point rikkonut sääntökohtaa, jonka mukaan tallien täytyy suunnitella tietyt osat autosta itse. Joitakin osia, esimerkiksi moottorin ja vaihdelaatikon saa ostaa muilta talleilta – ja Racing Point on ostanutkin, Mercedekseltä. Suunnittelun ulkoistaminenkin on sinällään sallittua, kunhan suunnitelma ei ole jonkun toisen F1-tallin tekemä.
Racing Pointin mukaan Renault'n protestiin sisältyy väärinkäsityksiä ja Renault on huonosti perillä asioista. Talli vakuuttaa suunnitelleensa itse kaikki ne osat, joiden suunnittelua ei voi sääntöjen mukaan ulkoistaa.
– Olemme erittäin pettyneitä siihen, että kilpailun lopputulokset on asetettu kyseenalaiseksi, Racing Point sanoo tiedotteessaan muun muassa RaceFans-sivuston mukaan.
– Kiistämme jyrkästi toimineemme väärin.
Racing Pointin uusi auto nostatti kulmakavoja välittömästi sen jälkeen, kun se nähtiin ensimmäisen kerran radalla helmikuun talvitesteissä. Talli on myöntänyt alusta asti hyödyntäneensä suunnittelussaan samaa aerodynamiikkafilosofiaa kuin Mercedes viime vuonna, mutta tekninen johtaja Andrew Green on kuitenkin samaan aikaan vakuuttanut, että Racing Point on vain analysoinut Mercedeksen vuodentakaisen konseptin huolella ja talli ymmärtää sen suunnittelussa tehdyt ratkaisut.
– Teimme ennen kauden alkua täyttä yhteistyötä FIAn kanssa ja vastasimme heitä tyydyttävällä tavalla kaikkiin kysymyksiin autoon liittyvien suunnitelmien alkuperästä. Olemme luottavaisia, että protesti hylätään, kun olemme antaneet FIAlle vastauksemme.
FIA on takavarikoinut Racing Pointin autoista jarrujen jäähdytysputket, ja kattojärjestö on pyytänyt nähtäville samoja osia myös Mercedeksen viime vuoden autosta.