Protestin Racing Pointin rakentamasta F1-autosta tehnyt Renault pohtii vielä, tekeekö se valituksen Kansainvälisen autoliiton FIA:n perjantaina antamasta tuomiosta, joka antaa Racing Pointin jatkaa sääntöjenvastaisiksi katsotuilla osillaan.
LUE MYÖS: “Pinkin Mercedeksen” tarinassa eletään yhä täysin eriävissä käsityksissä: "Tiimit eivät tule olemaan tyytyväisiä tähän"
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
FIA julkaisi perjantaina 14-sivuisen raportin, jossa todettiin, ettei Racing Pointilla olisi ollut lupaa ottaa käyttöön viime vuoden Mercedeksen F1-autosta kopioituja jarrujen jäähdytyskanavia.
Racing Point oli saanut osat suoraan Mercedekseltä, mutta katsoi viimevuotisten osien kelpaavan käyttöön, koska niiden hankkiminen toiselta tiimiltä kiellettiin vasta tämän vuoden säännöissä.
Renault’n alkuperäinen protesti heinäkuun Steiermarkin GP:stä tuotti Racing Pointille 400 000 euron sakot ja 15 MM-pisteen menetyksen, mutta tämän enempää tiimiä ei rokotettu. Kaiken lisäksi Racing Point voi tulkintansa mukaan jatkaa kauden loppuun rangaistuksen kertaluontoisuuden takia.
Renault’lla harkitaan nyt jatkotoimia.
– Voin vahvistaa, että harkitsemme, valitammeko vai emme, kommentoi tallipäällikkö Cyril Abiteboul RaceFans-sivustolle.
– Tavallisesti meillä olisi tunti aikaa tehdä se, mutta tämän tapauksen monimutkaisuuden huomioon ottaen meillä on 24 tuntia aikaa toimia ja sitten 96 tuntia aikaa vahvistaa se tai olla valittamatta.
Miksei Red Bull myisi autoaan AlphaTaurille?
Kilpailevat tallit seuraavat nyt tilannetta kiinnostuneina. Jos Mercedes voi käytännössä antaa vanhan autonsa asiakkaalleen, kilpailuasetelma muuttuu täysin.
– Meidän täytyy analysoida johtopäätökset siitä, koska tässä on kyse paljon isommasta kuvasta kuin vain jarrujen jäähdytysputkista. Kyse on siitä, voitko kopioida ja luoda auton uudelleen, muistuttaa Red Bullin tallipomo Christian Horner.
– Jos voit, niin se avaa kysymyksen, että miksi me emme tekisi samaa AlphaTaurin kanssa ensi vuonna?
– Minusta asiakastiimeille voisi yhtä hyvin myydä auton ihan julkisesti, mutta silloin et ole valmistaja eikä sinun pitäisi saada viettää aikaa tuulitunnelissa ja saada valmistajille kuuluvaa taloudellisia etuja, Horner linjaa.
Ferrari voisi samalla logiikalla puolestaan myydä oman ajokkinsa Haasille tai Alfa Romeolle.