Mercedes-Benzin ladattava hybridi E 350 e todistaa hybridimallien olevan todella ympäristöystävällisempiä kuin perinteiset voimanlähteet. Malli sai puhtaammat hiilijalanjälkipaperit kuin perinteisellä voimanlähteellä varustettu E 350 CGI –malli. Autojen teknisestä tyyppihyväksymisestä Saksassa vastaava viranomainen TÜV Süd arvioi Mercedes-Benzin uuden lataushybridin koko elinkaaren aikaiset CO2-päästöt – alkaen auton valmistuksesta ja päätyen loppukierrätykseen. Analyysin mukaan yhteenlasketut CO2-päästöt ovat noin 44 prosenttia vähäisemmät.
Laskelma ottaa huomioon auton materiaalien tuotannosta, valmistuksesta, 250 000 kilometrin ajamisesta sekä loppukierrätyksestä syntyvät hiilidioksidipäästöt. Oletuksena on myös, että autoa ladataan suunnitellusti ulkoisesta virtalähteestä ja että lataussähkö tuotetaan normaalin eurooppalaisen tuotantojakauman mukaisesti.
Mikäli lataussähkön tuotannossa käytetään uusiutuvia energialähteitä kuten aurinko-, tuuli- ja vesienergiaa, E 350 e:n CO2-päästöt pienenevät 63 prosenttia perinteiseen voimanlähteeseen verrattuna. Sama pätee auton energiankulutukseen: lataussähkön tuotantotavasta riippuen E 350 e kuluttaa elinkaarensa aikana joko 31 tai 48 prosenttia vähemmän primäärienergiaa kuin E 350 CGI.
E 350 e:n voimalinjan sähkömoottori tarjoaa 88 hevosvoiman tehon. Sähkö- ja polttomoottorien yhteisteho on 286 hevosvoimaa ja vääntö 550 Nm. Sähkövoimalla voi ajaa enintään 33 kilometriä ajotavasta, liikenteestä ja ympäristöstä riippuen. Mallin NEDC-keskikulutukseksi luvataan 2,1 litraa sadalla kilometrillä, mikä vastaa 49 gramman CO2-päästöjä/km. Mercedes-Benz 350 e A Premium Business –sedanin hinta Suomessa on alkaen 66 338 euroa.
Kuvat: Mercedes-Benz