Mercedes ja Ferrari ovat halukkaita neuvottelemaan F1-moottoritoimitustensa kustannuksista, mutta tekevät selväksi, että ne eivät voi leikata moottoreiden hintoja Kansainvälisen autoliiton FIA:n pyynnöstä huolimatta.
Mercedes toimittaa moottoreitaan kolmelle tallille. Ferrari puolestaan aikoo ottaa kolmannen asiakkaan, kun Haas liittyy uutena tallina formuloihin.
FIA:n presidentti Jean Todt pyrkii leikkaamaan moottoreiden kustannuksia pienempien tallien taakan helpottamiseksi. Strateginen työryhmä antoi äskettäin FIA:lle ja kaupallisia oikeuksia hallinnoivalle FOM:lle valtuudet sääntömuutoksiin, jotta tämä tapahtuisi.
Nykyisen voimanlähteen ja vaihdelaatikon asiakashinta on arviolta 15-20 miljoonaa euroa. Auto Motor und Sport -lehden mukaan FIA haluaa leikata kustannuksia vuoteen 2017 mennessä 10 miljoonaan voimanlähteiden ja alle 1,5 miljoonaan vaihteiston osalta.
Siitä huolimatta Ferrari ja Mercedes ovat molemmat investoineet viime vuosina voimakkaasti uusiin V6-turbomoottoreihin ja ERS-teknologiaan ja ovat rakentaneet liiketoimintasuunnitelmansa asiakkailta saamiensa tuottojen ympärille. Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene teki selväksi, ettei Maranello ole halukas aloittamaan moottoreiden hintojen alentamista asiakkailtaan.
– Sano minulle joku tuote jossain päin maailmaa, jota pitää myydä sille asetetulla hinnalla, hän sanoi.
– Neuvottelemme varmistaaksemme, että tarjoamme moottoreille parhaan mahdollisen hinnan, mutta emme voi antaa lahjoja kenellekään.
Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff sanoo, että saksalaisvalmistaja on valmis neuvottelemaan, muttei aio muuttaa nykyistä liiketoimintamalliaan.
– Herra Todt haluaa alentaa moottoreiden hintoja asiakkaille ja pienemmille talleille, koska moottorit vievät melko suuren osan kokonaisbudjetista. Me otamme sen tosissamme, ja katsomme tilannetta. Valitettavasti tilanne on kuitenkin se, että me teemme moottoreilla bisnestä ja meillä on investointimme pelissä, Wolff totesi.
– Myönnämme, että tämä on tärkeää, joten teroitamme kyniämme ja tarkastelemme tilannetta. Lupaamme palata asiaan, kun tiedämme, onko se mahdollista vai ei, Wolff lisää.
Lähde: ESPN