Kansainvälinen autoliitto FIA ja formula ykkösten kaupallisia oikeuksia hallitseva Liberty Media esittelivät F1-talleille kaudella 2021 voimaan tulevien moottoriuudistuksien suunnitelmia Pariisissa tiistaina.
F1-sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn selvensi uusia moottorisuunnitelmia, joissa on hänen mukaansa kuunneltu fanien toiveita tarkasti.
– Haluamme tehdä sääntöuudistuksia, jotka tekevät moottoreista yksinkertaisempia, halvempia ja äänekkäämpiä. Lisäksi haluamme luoda olosuhteet, jotka mahdollistavat uusien moottoritoimittajien astumisen F1-sarjaan ja tasoittavat kilpailukenttää, Brawn kommentoi.
Ehdotuksen mukaan kaudella 2021 jatkettaisiin nykyisillä 1,6-litraisilla V6-turbohybridimoottoreilla, mutta voimayksiköitä huudatettaisiin kovemmilla kierroksilla äänen lisäämiseksi. Esimerkiksi lämpöenergiaa keräävä MGU-H-yksikkö poistettaisiin. Tarkoituksena on myös ohjata moottorin suunnittelutyötä suuntaan, joka kehottaa välttämään äärimmäisiä malleja ja käyttöolosuhteita menojen hillitsemiseksi.
Nyt kun suunnitelmat on esitelty, osapuolet alkavat hieroa uusien moottorisääntöjen yksityiskohtia. Tavoitteena on saada lyötyä uudet säännöt lukkoon tämän vuoden loppuun mennessä.
Keskusteluista tulee varmasti vaikeat, sillä ainakin Ferrarin pääpomo Sergio Marchionne on linjannut hanakasti, ettei lajin luonnetta saa muuttaa liikaa. Moottorikehityksen rajoittaminen taloudellisilla seikoilla ei ole Ferrarin ja Marchionnen mieleen.
– Olen avoin kaikelle keskustelulle, mutta jos he haluavat muuttaa F1:n hölynpölyksi, supermarketiksi, niin minä en ole vähän vertaa kiinnostunut, Marchionne jyrähtää La Gazzetta dello Sportille.
– Myös me olemme halukkaita pienentämään F1:n kustannuksia, jotka ovat karanneet käsistä. Ja se ei johdu teknisistä valinnoista, vaan tavasta, jolla lajia johdetaan. Tärkeintä kuitenkin on se, että formula ykkösten luonteen muuttaminen kaupallisista syistä on keskustelu, joka ei kiinnosta Ferraria, Marchionne summaa.
Lähteet: motorsport.com, nbcsports.com