Mercedes ja Lewis Hamilton ovat F1-pisteissä kärjessä, mutta tehomäärissä Ferrari on noussut edelle. Mercedeksen moottoriurheilupomo Toto Wolff myöntää tiiminsä olevan nyt uudessa tilanteessa.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Unkarin GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Unkarin GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Mercedes voitti neljä tuplamestaruutta 2014-17. Wolff muistuttaa, ettei ylivoima ole koskaan ikuista. Hän osasi odottaa, että Ferrari ja Red Bull parantaisivat tasoaan.
– Yhdessäkään urheilulajissa ei pysy itsestään huipulla. Olemme menestyneet, koska haluamme pärjätä hyvin. Nyt viidentenä vuonna voittoputkemme jälkeen on kaksi voittavaa tiimiä, jotka ovat tulleet kilpailukykyisiksi. Kaikki tiimit puskevat toisiaan tekemään parempia tuloksia ja se on vaikuttavaa. Fanit rakastavat taistelua, Wolff toteaa F1-toimittaja Peter Windsorin videohaastattelussa.
Mercedes sai aiempina kausina mainetta luotettavuudellaan. Tällä kaudella teknisiä ongelmia on esiintynyt kuitenkin yllättävänkin paljon.
– Luotettavuudessa on palattava tasolle, jolla olimme aiemmin. Jos ei pääse maaliin ja menettää kaikki pisteensä, on se hyvin suuri takaisku mestaruustaiston kannalta. Sitä on parannettava, Wolff sanoo.
LUE MYÖS: Kilpailijoilta yhä epäilyksiä Ferrarin ylle: ”Jotain siellä on tekeillä – ei ole normaalia”
Tuleen ei Mersulla jäädä makaamaan. Wolff painottaa, että kova haaste vain motivoi tekemään parempaa työtä.
– Suoritustasoakin on parannettava, koska on uusi mittari. Ferrari on tehnyt voimayksikkönsä kanssa hienoa työtä. Se on massiivinen aika-ajoissa ja joissain osissa kilpailuakin. Meidän on otettava vain kiinni. Olemme hyvin motivoituneita, että onnistuisimme siinä.
Itävallan kisassa heinäkuun alussa sekä Lewis Hamilton että Valtteri Bottas keskeyttivät teknisten vikojen takia. Ilmoille tuli epäilyksiä, että Mercedes olisi Ferrarin edistymisen tuottamassa paniikissa joutunut tinkimään luotettavuudesta. Tällaiset väitteet Wolff kiistää jyrkästi,
– Kyse ei ollut prosessista autonkehityksessä. Se oli rakenteellinen vika, jonka löysimme autosta. Ongelmat eivät liittyneet toisiinsa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Wolffin mukaan Mercedeksellä ei ole koskaan levätty laakereilla.
– Kun olet nopea, on silloin hyvin helppoa ottaa se itsestäänselvyytenä. Meidän on kysyttävä itseltämme säännöllisesti, millä alueilla tiimimme toimii hyvin, ja mitkä ovat heikkouksiamme.
Haasteita Formula ykkösten tallipäälliköllä riittää.
– Laji koostuu kahdesta tekijästä: ihmisestä ja autosta. Ja auton ulkopuolella nuo kaksi asiaa on otettava huomioon. Se on vaikeinta, Wolff toteaa suurimmasta haasteestaan yleisesti.
Wolffin mukaan tallipomon vahvuutena onkin organisointikyky. Tiimin osa-alueet on saatava kommunikoimaan keskenään tehokkaasti ilman, että ne häiritsisivät toisiaan.
– On mahdotonta ymmärtää kaikkea teknologiaa. Autosta ja voimayksiköstä on tullut hyvin monimutkaisia. Tärkeintä on, että tiimin jokaisen osa-alueen johto ymmärtää teknologiansa perustat.
– Olen hyvin kiinnostunut teknologiasta, mutta en rupea uskomaan, että ymmärrän kaikki yksityiskohdat, koska se on täysin mahdotonta. Toimintamme perustuu jokaisen osa-alueen toimivuuteen. Tärkeintä on luottamus, jonka organisaatiomme jokaiselle osa-alueelle asetamme, Wolff jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.