Vaikka Mercedes on hallinut F1-näyttämöitä lähes mielin määrin viimeiset vuodet, ovat tallin näytöt Span radalla Belgiassa olleet viime kisoissa vaisuja. Tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan tallilla onkin jäänyt viime vuosista jotain hampaankoloon.
Mercedes-kuljettaja on voittanut Spassa viimeksi vuonna 2017, kun Lewis Hamilton ajoi ruutulipulle ensimmäisenä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Belgian GP suorana 28.-30.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Viime vuonna voiton vei Ferrarin Charles Leclerc, joskin varsin minimaalisella erolla Hamiltoniin. Monacolainen oli maaliviivalla alle sekuntia ennen brittikuskia hurjan taistelun jälkeen. Valtteri Bottas oli kolmas.
Myös vuonna 2018 Ferrari juhli voittoa. Silloin Sebastian Vettel ennätti ykköseksi 11 sekuntia ennen Hamiltonia. Bottas ajoi neljänneksi.
Belgian osakilpailu on ainoa, jota Mercedes-kuljettaja ei ole pystynyt voittamaan vuoden 2017 jälkeen. Itävallassakin voitoton putki venyi kahteen vuoteen, mutta asia korjaantui kesällä, kun Bottas voitti ensimmäisen ja Hamilton toisen Spielbergin radalla ajetun kisan.
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff nosti Mercedeksen menestymättömyyden esiin Belgian kisaviikonloppua edeltäneessä haastattelussa.
– Emme ole voittaneet Belgiassa vuoden 2017 jälkeen, joten tuntuu siltä, että meillä on jäänyt vähän hampaankoloon siellä, Wolff sanoi formula1.com-sivuston mukaan.
Mercedes – ja etenkin Lewis Hamilton – on aloittanut F1-kauden ylivoimaisesti. Talli on voittanut viisi kuudesta osakilpailusta, kun ainoa kauneusvirhe tuli Silverstonen radalla ajetussa toisessa kilpailussa, jonka voittoon ajoi Verstappen. Hamilton johtaa MM-sarjaa 37 pisteellä ennen hollantilaista.
Wolffin mukaan seuraava kilpailu Spassa voi olla haastava.
– Se on ikoninen rata ja yksi fanien suosikeista, mutta oikeiden asetusten löytäminen voi olla vaikeaa radan monipuolisten vaatimusten vuoksi. Toisaalta haluamme mahdollisimman vähän ilmanvastusta pitkillä suorilla, mutta toisaalta tarvitsemme myös tietyn määrän downforcea nopeisiin mutkiin, Wolff sanoi.
– Ardenneille on myös ennustettu sadetta. Se ei tee työtä yhtään helpompaa.