Mercedes saattoi hukata kilpailuetunsa Ferrariin nähden löysäilemällä viime kauden päätteeksi ajetuissa rengastesteissä, uskoo mestaritiimin pomo Niki Lauda.
MAINOS
Kanadan F1-viikonloppu C Morella!
Perjantai: Harjoitukset klo 16.55 ja klo 20.55
Lauantai: Harjoitukset klo 16.55, aika-ajo klo 19.55
Sunnuntai: Kanadan GP klo 20.55, ennakkotunnelmat klo 19.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Mercedes, Ferrari ja Red Bull saivat kolmena viime kauden kärkitallina kutsun osallistua kauden päätteeksi rengasvalmistaja Pirellin tulevien renkaiden testisessioon, mutta Mercedes ajoi talleista selvästi vähiten.
F1-autojen eturenkaat levenivät tähän kauteen kuudella ja takarenkaat kahdeksan sentillä. Mercedes on ollut ongelmissa erityisesti ultrapehmeiden renkaiden kanssa, mikä näkyi räikeimmin toukokuun lopun Monacon GP:ssä.
– En tiedä, kuinka vakavasti Mercedes otti sen testin. Minulle se oli aika selvä juttu, kun minua pyydettiin ajamaan sinne, ja vastasin myöntävästi monestakin syystä, Ferrarin Sebastian Vettel pohtii F1.comin haastattelussa.
Mercedeksen puheenjohtaja Niki Lauda piti jälkikäteen testirupeamaa isona virheenä. Moottoriurheilujohtaja Toto Wolff ei pidä asiaa aivan näin mustavalkoisena.
– En ole varma, oliko siitä hyötyä (Ferrarille), Wolff kommentoi Autosportille.
– Loppujen lopuksi auton runko reagoi renkaisiin erittäin monimutkaisella tavalla. Siinä on kymmeniä tekijöitä. jotka vaikuttavat asiaan.
Ferrari puolestaan rehki Abu Dhabin päätöstesteissä, vaikka alla oli vuoden 2015 autosta muokattu ajokki.
– Pirelli vastasi testiaikataulusta ja minun muistini mukaan saimme ajettua ohjelman lähes kokonaan. On vaikea sanoa, että oliko siitä apua, koska auto oli aika erilainen tämän vuoden autoon verrattuna, Vettel kommentoi.
– Myös saamamme rengassetit olivat aika kokeellisia, kuten aina rengastesteissä, hän jatkoi.