Tälläkin kaudella F1-sarjan valmistajien maailmanmestaruutta juhliva Mercedes sortui mokailuun viime sunnuntain Brasilian GP:ssä. Näkemys ei tule ulkopuolelta, vaan tallin sisältä.
Mercedeksen viikonloppu meni pahasti pipariksi Valtteri Bottaksen keskeytyksen ja Lewis Hamiltonin seitsemännen sijan myötä.
Bottaksen osalta leikki katkesi öljyvuotoon. Hamilton sen sijaan ajoi maaliin kolmantena, mutta hänelle tuomittiin aikarangaistus yhteentörmäyksestä Red Bullin Alexander Albonin kanssa.
Kisan sirkus lähti rakentumaan Bottaksen keskeytyksen jälkeen. Mercedeksen suomalaiskuski jätti autonsa suotavaan paikkaan, mutta itse siirto-operaatiossa eteen tuli yllättäviä ongelmia.
LUE LISÄÄ: Valtteri Bottaksen keskeytys synnytti kaaoksen Brasilian GP:ssä – FIA-pomo kehuu suomalaisen toimintaa
Tätä seurasi Ferrari-kuskien keskinäinen kolari, joka toi turva-auton uudelleen radalle. Sen yhteydessä Mercedes teki ratkaisun, jonka myötä Hamilton tipahti toiselta sijalta alemmas.
Kisan läpikäynnissä Mercedeksen ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin myönsi, että talli otti turhaan Hamiltonin varikolle.
– Kun näimme, että Ferrarit osuivat yhteen, niin toinen heistä oli ajautunut pitkälle sivuun, mutkassa neljä. Uskoimme, että Vettel voisi päästä varikolle asti. Kun turva-auto otettiin radalle, Lewis oli mutkassa 12 (radan loppupäässä). Meillä ei ollut hirveästi aikaa miettiä. Sitten Vettel ajoikin sivuun, mutta (Lance) Stroll keskeytti. Tämä kaikki tiesi sitä, että turva-autoikkuna olikin pidempi, mikä olisi toiminut meidän suhteen, Shovlin aloitti taustoituksen, jatkaen:
– Kyse ei ollut mistään peliliikkeestä. Ehkä paras mahdollinen tilanne olisi ollut se, että olisimme nousseet takaisin toiseksi. Yhteenvetona: tuo ei ollut meiltä hyvä päätös.
– Kun käymme kisaa uudelleen läpi, niin tuo oli yksittäinen päätös, jonka haluaisimme tehdä toisin, Shovlin myöntää.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen jännityksen hetket käsillä – moottori avattiin pöydälle Mercedeksen tehtailla
Oma erikoisuus liittyi myös suomalaiskuski Bottaksen taktiikkaan. Muihin kärkikuskeihin nähden Bottas tuli ensimmäisenä varikolle. Hänelle laitettiin kovimman seoksen renkaat alle.
– Mietimme, että voisimme yrittää yhden pysähdyksen taktiikkaa, vaikka tiesimme, että sen läpivienti olisi todella vaikeaa. Mutta jos kova rengas olisi toiminut, niin kuin sen piti, niin tuo ei olisi ollut mahdoton vaihtoehto. Yritimme vähän jotain erilaista, koska siinä vaiheessa Valtterin asema vaikutti olevan vakiintunut.
Mutta tekikö Mercedes virhearvion Bottaksen kohdalla? Shovlin ei allekirjoita tätä täysin.
– Valtterin ensimmäiset kierrokset kovien renkaiden kanssa olivat varsin hyviä. Hän oli oikein hyvässä vauhdissa. Mutta sitten se vauhti katosi. Valtteri sanoi, että rata muuttui entistä tuulisemmaksi ja sen myötä auto ei vaikuttanut olevan enää niin hyvin tasapainossa. Näimme, että hän menettää aikaa. Ja ennen kaikkea Albon ajoi häntä kiinni. Muutaman kierroksen sisällä hän olisi päässyt yrittämään ohitusta varikkopysähdysten sisällä. Sen takia kovien renkaiden veto jäi lyhyeksi, Shovlin totesi.
Bottas tuli lopulta yllättävän nopeasti takaisin varikolle. Hänelle lyötiin keskikovan seoksen renkaat.
– Syy oli yksinkertaisesti se, että emme halunneet luopua etulyöntiasetelmasta ja antaa Albonille saumaa ohittaa meidät varikolla, Shovlin perusteli.
Mercedeksen kisaläpikäynti näkyy alta.