Valtteri Bottaksella ei ollut mahdollisuutta nähdä radalla lojunutta romua ajoissa, kertoo Mercedes-tallin ratatoimintojen johtaja Andy Shovlin.
Bottas menetti formula ykkösten Azerbaidzhanin GP:n voiton ajettuaan hiilikuituromun yli. Hänen oikea takarenkaansa puhkesi, mikä pudotti suomalaisen sijalle 14.
LUE MYÖS: Hamiltonilta taas kuittailua Rosbergin suuntaan: En tuuleta lahjavoittoja
Romu oli näkyvissä tv-lähetyksen hidastuskuvissa ja se herätti kysymyksen, olisiko Bottaksen pitänyt nähdä vaara tai olisiko Mercedeksen pitänyt varoittaa häntä siitä?
– Me emme varoittaneet häntä, koska emme nähneet sitä, Shovlin kertoo kisa-analyysissaan.
– Näimme sen ensimmäistä kertaa, kun hän tuli niiden töyssyjen yli, jolloin myös hänen näkökenttänsä oli pimennossa. Hänen voi nähdä ajavan sitä kohti, mutta siinä oli aikaa vain 0,5–1 sekuntia. Se aika ei riitä siihen, että kertoisimme hänelle romusta radiossa, insinööri perustelee.
– Jos olisimme nähneet sen, olisimme varoittaneet häntä, kuten teimme monen kierroksen ajan muiden onnettomuuksien kohdalla, Shovlin jatkaa.
Shovlin vastaa videolla myös Mercedeksen someseuraajien kysymyksiin Bakun kisan taktiikoista. Bottas tuntui jäävän ensimmäisellä kisastintillään Lewis Hamiltonista, mikä ei ollut tiimin mukaan missään nimessä suunniteltua.
– Heillä molemmilla oli ongelmia lämmittelyssä, ja ehkä Valtterilla vielä vähän enemmän kuin Lewisilla. Se on hankalaa, jos et saa täyttä pitoa katuradalla, jossa seinät ovat erittäin lähellä, Shovlin sanoo.
– Valtteri vain tunnusteli pitoa ja ajoi renkaita sisään. Hän putosi vähän, mutta sitten näitte, kuinka hän alkoi kiristää tahtia. Hän onnistui tekemään erittäin hyviä kierroksia ja pääsi Lewisin vauhtiin, mutta eron kurominen oli vaikeaa, vaikka renkaat olivat lämpimät, koska Lewisilla meni hyvin ja hän oli hyvässä asemassa.
Lopulta Hamilton otettiin ensimmäisenä varikolle ja Bottas jätettiin vielä pitkäksi aikaa radalle. Suomalainen onnistui takomaan kovia kierrosaikoja ja pääsi livahtamaan turva-auton ansiosta kisan kärkeen.
LUE MYÖS: Mercedeksen salaisuus paljastui? ”Diiva” kuriin uudenlaisella ratkaisulla
Shovlinin mukaan Mercedes harkitsi Hamiltonin pitämistä radalla toteutunutta taktiikkaa pitempään.
– Odotimme, että Red Bull tekisi saman, koska heillä oli ongelmia superpehmeiden renkaiden kanssa emmenkä odottaneet, että he vaihtavat pehmeille.
– Jätimme sen vaihtoehdon (Hamiltonin kohdalla), mutta oikeastaan mikään ei ajanut meitä sitä kohti. Vasta kun Lewis teki lukkojarrutuksen, meidän piti ottaa hänet sisään, Shovlin perustelee.
Mersu-pomo paljastaa myös, että jos turva-autoa ei olisi otettu radalle, Bottas olisi otettu renkaidenvaihtoon noin kymmenen kierrosta ennen maalia. Superpehmeät renkaat olisivat kestäneet vaikka maaliin asti, mutta sääntöjen mukaan kisassa on käytettävä vähintään kahta eri rengasseosta.
– Ne kymmenen kierrosta olisivat antaneet Valtterille mahdollisuuden kiriä Sebastian Vettel kiinni ja taistella hänen kanssaan voitosta. Se olisi tapahtunut pari kierrosta ennen maalia, Shovlin selvittää.