Red Bull -leiristä kantautui alkuvuodesta itsevarmoja lausuntoja siitä, että talli olisi tällä kaudella Mercedeksen ykköskilpailija taistelussa maailmanmestaruudesta. Toistaiseksi näille puheille ei ole saatu katetta. Lauantaina Unkarissa Red Bull oli kauempana Mercedeksestä kuin kertaakaan aiemmin tällä kaudella.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Kilpakumppani paalutti kovaa tekstiä Max Verstappenin jalkoihin jäävästä Red Bull -kuskista: "Hänet saadaan näyttämään idiootilta"
LUE MYÖS: Valtteri Bottas taipui taistellen Lewis Hamiltonille – parjattu Racing Point järjesti sensaation Unkarissa!
Hungaroring tunnetaan ratana, jossa autoilta vaaditaan paljon downforcea. Red Bullin tekninen johtaja Adrian Newey on perinteisesti suunnitellut autoja, jotka toimivat hyvin juuri tämänkaltaisilla radoilla, mutta tämän vuoden RB16-autossa tuntuu olevan jotain pielessä.
Max Verstappen jäi lauantain aika-ajoissa seitsemännelle sijalle, mutta mikä huolestuttavinta, hänen eronsa paalupaikalle ajaneeseen Mercedeksen Lewis Hamiltoniin oli 1,402 sekuntia. Alexander Albon puolestaan putosi jatkosta jo toisessa aika-ajo-osiossa, ja thaimaalaiskuljettaja starttaa sunnuntain kilpailuun ruudusta 13.
– En tiedä, mistä tämä johtuu, mutta joku on selvästi pielessä verrattuna vaikka viime vuoteen, kun automme oli täällä todella tasapainoinen, vuosi sitten Unkarissa paalupaikalle ajanut Verstappen sanoi Motosportin mukaan.
– Koko viikonloppu on ollut todella vaikea, ja sitä on vaikea ymmärtää. Olemme yrittäneet monia eri asioita, mutta auto ei siltikään toimi. Mikään ei ole toiminut. Olemme liian hitaita – ja pahasti. En muista, milloin olisimme olleet näin hitaita.
Albon ei ollut ongelmiin liittyen juurikaan Verstappenia viisaampi.
Ongelmat kävivät ilmi jo perjantain harjoituksissa ja viimeistään siinä vaiheessa, kun talli käytti poikkeuslupaa päästäkseen työskentelemään autonsa kanssa vielä lauantain vastaisena yönä.
– Teimme yön aikana valtavan määrän erilaisia säätöjä, ja silti autossa on aerodynaamisia asioita, joita emme ymmärrä, neuvonantaja Helmut Marko sanoi Autobildin mukaan.
– Häviämme melkein puoli sekuntia sekä kakkos- että kolmossektorissa. 1,4 sekunin ero Mercedekseen on aivan mieletön. Meidän täytyy jollain tavalla selvittää, mikä autossa on pielessä.
Markon mukaan Red Bull voi sunnuntaina vain haaveilla kärkisijoista. Toisaalta mikäli Unkarissa sataa, yllätyksillekin voi olla sijaa.