Kaikki merkit viittaavat Britannian GP:n perjantaipäivän perusteella siihen, että Ferrarin alavire jatkuu F1-kauden neljännessä ja viidennessä osakilpailussa Silverstonessa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Bottas ja Hamilton myönsivät Mercedeksen ongelmat – lauantaina on luvassa jotain aivan muuta: "Kyse on siitä, kuka pystyy reagoimaan"
LUE MYÖS: Pikahälytyksellä F1-kuljettajaksi palanneen Nico Hülkenbergin yöunet jäivät lyhyiksi – kommentit enteilevät kovaa paukkua: "Autossa on valtavasti potentiaalia"
F1-kauden kolmena ensimmäisenä GP-viikonloppuna on käynyt selväksi, että Ferrarin suorituskyky on täysin kateissa. Mikä italialaistallin kannalta surullisinta, jopa yhtiön puheenjohtaja John Elkann tuntuu heittäneen hanskat tiskiin – eikä vain tämän kauden vaan myös ensi kauden osalta.
Viime vuosina kilpailusta toiseen kärkisijoista taistellut Ferrari on tämän kauden MM-sarjassa vasta viidennellä sijalla. Kuljettajissa Charles Leclerc on seitsemäntenä, Sebastian Vettel kymmenentenä.
Odotukset eivät ole Britannian GP:n alla järin korkealla. Tästä kielii Leclercin musertava arvio SF1000-auton iskukyvystä.
– Meillä oli kisavauhdin kanssa valtavia ongelmia. Aika-ajovauhdissa olimme parempia kuin odotimme, mikä on hyvä asia. Valitsimme downforce-tasojen kanssa radikaalin lähestymistavan, ja se näyttää toimivan aika-ajovauhdissa mutta ei kisavauhdissa, Leclerc sanoi perjantain toisten harjoitusten jälkeen.
Leclerc kellotti toisissa harjoituksissa neljänneksi parhaan kierrosajan – ja jätti taakseen muun muassa Mercedeksen Lewis Hamiltonin – mutta toisaalta toisten harjoitusten tulosliuska ei ollut ainakaan parhaiden kierrosaikojen osalta kovinkaan edustava.
Suurin muutos lauantaihin ja sunnuntaihin lähdettäessä on se, että lämpötila laskee perjantain lukemista noin 15 asteella.
– Voimme yhä muuttaa aika monia asioita ja yrittää ymmärtää, mitä voimme tehdä uhrataksemme aika-ajovauhtia kisavauhdin hyväksi. Olosuhteet ovat viikonloppuna hyvin eriaiset kuin perjantaina, joten meidän täytyy ymmärtää, mitä lauantaina tapahtuu, Leclerc sanoi.
– Kisavauhtiin täytyy kuitenkin saada parannusta. Auton tasapaino oli sellainen, että sitä on todella vaikea ajaa tekemättä virhettä. Meidän on ehdottomasti muutettava jotain, muuten kisamitan ajaminen tulee olemaan valtava haaste.
Vettelin kohdalla kokonaan oma haasteensa on se, että Ferrari saa ensinnäkin karsittua tekniset ongelmat hänen autostaan. Näistä ongelmista johtuen saksalaiskuljettajan ajorytmissäkin on vielä parantamisen varaa.
Ensimmäisissä harjoituksissa Vettelin auton jäähdytysjärjestelmäss oli ongelma, jota Ferrari ei saanut harjoitusten puitteissa korjattua. Vettel sai pistäydyttyä radalla vain kahteen kertaan, mutta hän ei kellottanut ainuttakaan kierrosaikaa.
Toisissa harjoituksissa Vettel menetti paljon rata-aikaa, kun hän huomasi autonsa ohjaamossa olevan jotain irrallaan. Vettel palasi varikolle, ja pitkällisten selvittelyjen jälkeen Ferrari päätyi vaihtamaan polkimet.
– Oli vaikea löytää ajorytmiä. Kevyellä bensakuormalla en oikeastaan päässyt tekemään ainuttakaan vetoa, kun poljin hajosi ja rytmi oli kateissa. Varsinkin täällä kuljettaja tarvitsisi alle muutaman hyvän kierroksen. Emme kuitenkaan saaneet montaa hyvää kierrosta emmekä montaa kierrosta ylipäätään.
– Lauantaina radan pitäisi olla viileämpi. Toivottavasti keksimme jotain.