Mercedes paljasti huimat talouslukemansa: F1-mestaruuksien hinta? 30 miljoonaa euroa

7.12530647 (1)
xpbimages.com
Julkaistu 05.09.2020 12:13
Toimittajan kuva

Ilari Savonen

ilari.savonen@mtv.fi

@ilarisavonen

Mercedeksen emoyhtiö Daimler kulutti vain hieman yli 30 miljoonaa euroa F1-tuotteeseen viime kaudella. Panostus tuotti saksalaisyhtiölle valmistajien ja kuljettajien maailmanmestaruuden sekä hurjan mainosarvon. Mercedeksen F1-osasto kasvatti viimeisimmällä tilikaudellaan liikevaihtoaan ja tulostaan.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 4.-6.9.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas sijoittuivat viime kaudella sijoille yksi ja kaksi F1:n kuljettajien maailmanmestaruussarjassa. Mercedes otti puolestaan taas kerran valmistajien ykkössijan. Menestys ei jäänyt pelkästään radalle, vaan Mercedeksen F1-talli takoi huimaa jälkeä myös talouspuolella.

Tuoreella tilikaudella Mercedeksen sponsorointi- ja markkinointitulot kasvoivat 338,4 miljoonasta punnasta (380 miljoonaa euroa) 368,3 miljoonaan puntaan (413 milj. €).

Verojen jälkeinen voitto kasvoi puolestaan kahdesta miljoonasta punnasta (2,3 milj. €) 14,7 miljoonaan puntaan (16,5 milj. €).

Mercedeksen kulut kasvoivat, kun se painosti uuteen Applied Science -liiketoiminta-alueeseen. Tällä Mercedes varautuu ensi vuonna voimaan astuvaan F1:n budjettikattoon. 

Mercedeksen emoyhtiölle Daimlerille F1-mestaruudet eivät paljoa maksaneet. Vuonna 2019 Daimler panosti F1-tuotteeseen 30 miljoonaa puntaa (33,7 milj. €).

Mercedes-Benz AG toimitti tallille 44,4 miljoonaa puntaa (49,8 milj. €), joista se sai kuitenkin takaisin 16 miljoonaa puntaa (18 milj. €). Täten nettokustannukset olivat vain 28,4 miljoonaa puntaa (31,9 milj. €).

Vastine?

Mestaruuksien lisäksi Mercedes-Benz-tuotemerkin arvo jatkoi merkittävää kasvuaan.

Mercedeksen talousraportin mukaan yksistään televisionäkyvyys tuotti sen yhteistyökumppaneille 5,4 miljardin dollarin (4,6 miljardin euron) mainonta-arvon.

– Huolimatta vuoden 2020 tapahtumien taloudellisista vaikutuksista, yrityksen kannattavuus pysyy vahvana, ja se pystyy täyttämään kaikki taloudelliset velvoitteet, tilinpäätöksessä todetaan.

Tällä Mercedes viittaa koronaviruspandemiaan, joka on vaikuttanut isosti F1-sarjaan.   

Tuoreimmat aiheesta

F1