Spekulaatiot Mercedeksen F1-tulevaisuudesta kuivuivat kasaan – Daimler-pomo perusteli päätöstä: "Olisimme olleet hulluja"

7.12764707
xpbimages.com
Julkaistu 23.10.2020 16:08
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Daimlerin ja Mercedes-Benzin hallituksen puheenjohtajan Ola Källeniuksen mukaan yhtiön päätös jatkaa F1-projektiaan oli ainoa oikea.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Portugalin GP suorana 23.-25.10.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, ennakkotunnelmat klo 15.00, aika-ajot klo 15.55
Su: ennakkotunnelmat klo 14.00, Portugalin GP klo 15.05

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Valtteri Bottas jatkoi vakuuttavaa sarjaansa, Kimi Räikkönen yllätti – "Tuo tuli kyllä vähän puskista"

LUE MYÖS: Lewis Hamilton hämmästeli kriitikkonsa valintaa F1-tuomaristoon – brittitähti sai nyt vastauksen FIAlta

Vuoden 2020 aikana on tullut tämän tästä esiin vihjailuja siitä, että Mercedes saattaisi olla vetäytymässä F1-radoilta. Yksikään näistä spekulaatioista ei kuitenkaan ole käynyt toteen, ja lopulta Mercedes allekirjoitti muiden tallien tavoin elokuussa uuden Concorde-sopimuksen, joka kattaa vuodet 2021–2025.

Källeniuksen mukaan F1-projektin tuottamat hyödyt ovat huomattavasti haittoja suurempia, joten projektin jatkamista ei varsinaisesti kyseenalaistettu missään vaiheessa.

– Arvioimme mukanaoloamme vuoden alussa. Tv-oikeuksien hinnat ovat nousemassa merkittävästi. Kiinnostus F1-sarjaa kohtaan kasvaa joka puolella: Aasiassa, Euroopassa, Etelä-Amerikassa... Nuorten kannattajiemme lukumäärä on räjähdysmäisessä kasvussa, erityisesti sosiaalisen median ja e-urheilun kautta. Olisiko tämä kaikki pitänyt heittää roskakoriin? Olisimme olleet hulluja, Källenius sanoi saksalaiselle Manager Magazin -lehdelle Motorsportin mukaan.

Daimlerin sitoutuminen F1-sarjaan on tiiviisti sidoksissa F1:n tavoitteisiin olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Källenius kokee tärkeäksi sen, että F1:n tavoitteet ovat yhtenevät Daimlerin tavoitteiden kanssa.

– Jatkamme autojemme muuttamista hybrideiksi, ja voisimme siirtyä synteettisiin polttoaineisiin. Myös F1:stä tulee hiilineutraali, sillä muuten kisat olisivat eilispäivän viihdettä.

Oma merkittävä vaikutuksensa Daimlerin päätökseen oli myös sillä, että F1:ssä otetaan ensi kaudella käyttöön ensimmäistä kertaa lajin historiassa kulukatto. Se on alkuun 145 miljoonaa dollaria vuodessa, kunnes vuonna 2022 summa laskee 140 miljoonaan dollariin ja vuosina 2023–2025 se on 135 miljoonaa dollaria.

RaceFansin taannoisen selvityksen mukaan Mercedeksen budjetti kaudella 2019 oli noin 425 miljoonaa dollaria.

– Talousjohtajamme Harald Wilhelm on tyytyväinen siihen, että puolitamme kulut ja saamme uusia kaupallisia yhteistyökumppaneita. F1-tallimme muuttuu kuluerästä arvokkaaksi yritykseksi, Källenius sanoi.

Tuoreimmat aiheesta

F1