Mercedeksen tallipomo Toto Wolffin mukaan Saksan F1-kisassa Valtteri Bottakselle annettu määräys rauhoittaa taistelu tallikaveri Lewis Hamiltonia vastaan olisi tehty täsmälleen samoin, jos autot olisivat olleet lopussa toisin päin.
Bottas yritti ahnaasti viedä kilpailun kärkipaikan Hamiltonilta kisan lopun uusintalähdössä. Hän pääsi hyvin lähelle onnistumista, mutta Hamiltonin puolustettua paikkaansa tilanne rauhoittui. Tässä kohtaa ääneen tuli Mercedeksen taktiikkapomo James Vowles.
– Valtteri, täällä James. Pyydän, pidetään sijoitukset näin. Olen pahoillani, Vowles pahoitteli.
– Selvä, James, Bottas kuittasi.
LUE MYÖS: Mercedes käski Bottasta jättämään Hamiltonin rauhaan – huono tuuri kummitteli taustalla
Tapaus herätti kritiikkiä Bottaksen asemasta tallissa, mutta Toto Wolff kertoi kisan jälkeen asian johtuneen pelkästään siitä, että Mercedes pelkäsi menettävänsä hankkimansa kaksoisjohdon.
Samalla olisi mennyt Ferrarin Sebastian Vettelin dramaattisesta keskeytyksestä lahjana tullut pistehyöty, joka nosti sekä Hamiltonin että Mercedeksen takaisin MM-sarjan kärkeen. Wolffin mukaan käsky olisi tullut täsmälleen samalla tavalla, jos Bottas olisi ollut kärjessä.
– Olisimme toimineet toisin päin täysin samoin. Se on sitä tiimimme läpinäkyvyyttä, ettemme tee eroa (kuskien välille). Meille oli tärkeää saada kaksoisvoitto ja hyvittää pisteitä, jotka menetimme huonon tuurin takia, Wolff viittasi aiempiin kisoihin Motorsport.comille.
21 osakilpailun kaudesta on nyt ajettu 11 GP:tä. Hamilton johtaa MM-sarjaa nyt 17 pisteen erolla Sebastian Vetteliin Bottaksen ollessa neljäntenä jo 66 pistettä tallikaveriaan perässä. Siitä huolimatta Wolff ei vieläkään harkitsisi Hamiltonin suosimista ratatapahtumissa. Hän jättäisi kutsumansa ”epäsuositut ratkaisut” kauden viimeiselle kolmannekselle.
– Nyt on vielä liian aikaista niille, hän lisää.
Ferrari teki Saksan kisassa vielä suoremman päätöksen puuttua autojensa asemiin. Aikaisella varikkopysähdyksellä kärkipaikan ottanut Kimi Räikkönen joutui väistymään Sebastian Vettelin tieltä tämän painostettua tiimiä useaan kertaan radiossa vauhtinsa hidastumisesta tuoreemmilla renkailla.
– Se on vaikea ratkaisu, Wolff sanoo.
– Yhtäältä haluat optimoida pistepotin, koska niin sinun täytyy tehdä, mutta toisaalta sinun pitää antaa molemmille kuskeille mahdollisuus voittaa.
– Kimi oli parissa kauden alun kisassa epäonninen, kun strategia kääntyi häntä vastaan, ja täällä Ferrarilla oli vaikea tehdä oikeaa ratkaisua. Se on ymmärrettävää, Wolff kommentoi kilpailijan tilannetta.