Monacon F1-viikonloppu päättyi Mercedeksen kannalta murheellisesti, mutta suomalainen valonpilkahdus oli Valtteri Bottaksen kelpo vauhti tallitoveriin Lewis Hamiltoniin verrattuna lauantain aika-ajoissa.
LUE MYÖS: Tältä näyttää Valtteri Bottaksen kisan pilannut osa – hidastettu video osoittaa, mitä kohtalokkaalla varikkostopilla tapahtui
Mercedeksen päästrategi James Vowles selvitti tallin julkaisemassa kisaselonteossa, miksi Bottas oli niin selvästi Hamiltonia nopeampi lauantain aika-ajossa.
– Torstaina Lewis oli itse asiassa erittäin tyytyväinen. Ajat, joita hän kellotti, olisivat tehneet hänestä niiden harjoitussessioiden nopeimman kuskin. Se ei kuitenkaan näyttänyt siltä, sillä hän juuttui ruuhkaan tullessaan tunnelista nopeimmalla kierroksellaan, kun (Fernando) Alonso ja (Charles) Leclerc olivat edessä, Vowles pohjustaa.
– Suorituskyky oli kunnossa, ja hän oli tyytyväinen.
– Kun tulimme lauantaihin, tilanne kääntyi päälaelleen. Valtteri oli ollut torstaina häntä perässä vauhdissa, mutta nyt hän oli nopein kahdesta kuskistamme.
Hamilton jäi kolmosruutuun ajaneen tallitoverinsa vauhdista puoli sekuntia aika-ajojen jokaisessa osiossa ja oli lopulta vasta koko porukan seitsemänneksi nopein.
LUE MYÖS: F1-lehdistökatsaus: Charles Leclercin tapauksen yllä avoimia kysymyksiä – Valtteri Bottaksen kohtalo sai mitan täyttymään: "Herran tähden, tee jotain muuta elämässäsi"
Bottaksen hyväksi kolossaaliseksi repeytynyt ero selittyi Vowlesin mukaan renkaiden lämpötilan muutoksella, johon Hamiltonilla oli suuria vaikeuksia sopeutua.
– Radan lämpötila oli torstain harjoituksissa 47–50 astetta. Lauantaille se viileni merkittävästi ja oli lähempänä 35 astetta. Sitä tapahtuu usein, mutta tällä kyseisellä radalla emme kyenneet saamaan renkaita oikeaan toimintalämpötilaan. Toinen kuljettajista oli vain hieman tyytyväisempi kuin toinen, mutta kummallakaan renkaat eivät toimineet niin kuin niiden olisi pitänyt.
– Yritimme useita eri asetuksia, mutta Monacossa tarvitaan kierroksia, jotta voi saada oikeanlaisen luottamuksen ajotuntumaan.
Luottamus on Vowlesin mukaan tärkeää renkaiden lämpötilan nostamisen kannalta. Jos Monacon katuradalla ajaa liian varovaisesti, renkaat pysyvät viileinä. Jos taas kuljettaja luottaa autoonsa ja ajaa mutkissa aggressiivisesti, renkaat lämpenevät parempaan iskuun.
– Asetukset eivät olleet dramaattisen erilaiset näiden kahden auton välillä aika-ajoissa ja kisassa. Emme vain saaneet autosta ja renkaista enää irti sitä, mitä olisimme halunneet.
Maksoi sijoja myös kisassa
Hamiltonilla oli ongelmia renkaiden lämmityksen kanssa myös sunnuntain osakilpailussa. Hän ei kyennyt tekemään "undercutia" edellä ajaneesta Pierre Gaslysta tätä aikaisemmalla varikkopysähdyksellä, sillä hänen kovan seoksen renkaansa eivät lämmenneet tarpeeksi nopeasti pysähdyksen jälkeen.
– Lopulta kävi niin, että Lewis jäi alle kaksi sekunnin kymmenystä Gaslysta. Se oli uskomattoman tiukka tilanne, mutta olimme väärässä ennustuksessamme, Vowles harmitteli.
Gasly jäi varikolta tultuaan tulpaksi Hamiltonille, mikä maksoi Vowlesin arvion mukaan useita sijoja brittikuskille ja hyödytti muun muassa kaksikon edellä ajanutta Sebastian Vetteliä.
Bottaksen kisa keskeytyi varikkopysähdyksen yhteydessä etupyörän mutterijumin vuoksi. Hamilton oli seitsemäs.