Mercedes selvitti, miksi Valtteri Bottas epäonnistui kahdessa peräkkäisessä startissa – nuori haastaja pohjusti loistoaan urakoimalla hotellihuoneessa

7.13058019
xpbimages.com
Julkaistu 10.12.2020 08:16
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Valtteri Bottas on ottanut viime vuosina muutamia niin hyviä startteja, että joidenkin mielestä ne ovat olleet jopa liian hyviä. Tällä kaudella Bottaksen startit eivät ole onnistuneet samalla tavalla, ja kaksi tuoreinta esimerkkiä nähtiin kahtena viime viikonloppuna Bahrainissa.

LUE MYÖS: F1-kuskille iski koronapaniikki – heräsi epämiellyttävään tunteeseen aamulla: "Kaipaan hikisiä ihmisiä ympärilleni" 

LUE MYÖS: Valtteri Bottas räväytti! Todella rohkea lausunto näytöistä Lewis Hamiltonin rinnalla – mitähän muut F1-kuskit ajattelevat tästä? 

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Abu Dhabin GP suorana 11.–13.12.
Pe: harjoitukset klo 10.55 ja 14.55.
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Abu Dhabin GP klo 15.10, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Toissa viikonloppuna ajetussa Bahrainin GP:ssä Bottas asettui eturiviin, Mercedes-tallikaveri Lewis Hamiltonin rinnalle toiseen lähtöruutuun. Hamilton piti paalupaikalta helposti kärkipaikkansa, mutta Bottas oli pudonnut ensimmäisen mutkan jälkeen jo kuudenneksi.

Mercedeksen selvitysten perusteella Bottaksen huono startti johtui yksinkertaisesti siitä, että hänen lähtöruutunsa oli radan likaisella puolella, eikä pitoa ollut tarpeeksi. Tämä johti sutimiseen.

– Mistä tiedämme tämän? Vertailimme, miten Valtteri ja Lewis vapauttivat kytkimen. Lewis vapautti kytkimen syvemmältä, joten kun se puri vahvemmin, voisi kuvitella, että Lewisin auto olisi sutinut. Se oli kuitenkin Valtteri, jonka auto suti, vaikka hän käytti kytkintä kevyemmin, ja tämä johtui siitä, että hänen lähtöruudussaan oli vähemmän pitoa kuin Lewisillä paalupaikalla, Mercedeksen tekninen johtaja James Allison sanoo tallin julkaisemalla videolla.

Viime viikonloppuna ajetussa Sakhirin GP:ssä Bottas oli paalupaikalla ja toisessa ruudussa oli Hamiltonia tuurannut George Russell. Nuori britti liikahti lähtövalojen sammuttua Bottasta räväkämmin ja nousi ykkösmutkassa sisemmän ajolinjan turvin kilpailun kärkeen. Kolmosruudun Max Verstappen kävi ykkösmutkan ulostulossa Bottaksen rinnalla, mutta suomalainen onnistui pitämään kakkossijansa, vaikka oli menettää autonsa hallinnan kakkosmutkassa.

– Ensimmäiset hetket menivät ihan hyvin. Sitten yhtäkkiä pyörät alkoivat sutia toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Saattoi olla vääntöpiikki tai jotain. Jouduin ottamaan vaihteen alaspäin, ja menetin momentumin. Se oli valitettavaa. Pitää käydä tilanne vielä läpi, Bottas sanoi kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.

Allisonin mukaan syy Russellin hyvän ja Bottaksen hieman huonomman startin välillä oli reaktioaika.

– Molemmat kuljettajat vapauttivat kytkimen oikealla tavalla, molemmat saivat melko hyvän lähdön ja kunnollisen kiihdytyksen. Ainoa ero oli se, että Georgen reaktioaika oli nopeampi. Se oli todella, todella nopea, ja tämä tarkoitti sitä, että auto lähti Valtterin autoa aiemmin liikkeelle. Vaikka tällaiset asiat näyttävät mitättömiltä siinä hetkessä, kun pääsee suoran päähän, se mitätön ero on muuttunut melko isoksi eroksi, ja tämä antoi Georgelle edun ykkösmutkaan.

Auto Motor und Sportin toimittajan Michael Schmidtin mukaan Russell oli ottanut Mercedeksen ratin mukaansa hotelliin ja harjoitellut siellä kaikkia ratin ominaisuksia. Pelkästään starttia Russell oli harjoitellut Schmidtin mukaan ”ainakin sata kertaa”.

Tuoreimmat aiheesta

F1