Valtteri Bottas sai Mercedekseltä perinpohjaisen selvityksen kahden edellisen kisan virheistä – varaslähdön aiheuttanutta rattia on muutettu

10:24img
Niki Juusela ennakoi Silverstonen F1-viikonloppua MTV Uutiset Livessä.
Julkaistu 30.07.2020 21:49
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Valtteri Bottaksella on tavoitteena ottaa Britannian GP:stä se, minkä hän uskoo itselleen kuuluvan. Siis voitto.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Lewis Hamilton kommentoi tulevaisuuttaan: pitkällä kisatauolla oli merkittävä vaikutus suunnitelmiin

LUE MYÖS: Ferrarin jättävä Sebastian Vettel joutui kiusallisen kysymyksen eteen: "En tiedä, mitä sanoa"

Kahtena seuraavana viikonloppuna Silverstonessa ajettavat osakilpailut ovat ainakin Mika Häkkisen mukaan jo kriittisiä Valtteri Bottaksen MM-haaveiden kannalta. Häkkisen näkemys perustuu siihen, että Bottaksen tallikaveri ja MM-kilpakumppani Lewis Hamilton on ollut kotiradallaan suorastaan musertavan hyvä.

Hamilton on yltänyt Silverstonessa kuudesti paalulle ja juhlinut voittoa niin ikään kuusi kertaa. Viime vuonna Bottas toki näpäytti tallikaveriaan lyömällä tämän aika-ajoissa yhdeksän tuhannesosan erolla, mutta itse kilpailussa Mercedes-kaksikon sijoitukset vaihtuivat päikseen: Hamilton voitti, Bottas oli toinen.

Osaltaan tämä johtui siitä, että tallikaverukset olivat matkassa keskenään erilaisella rengasstrategialla. Kahden stopin Bottas kävi varikolla ensin, ja kun yhden stopin Hamilton jäi vielä odottamaan omaa vuoroaan, radalle tuli turva-auto, joka tarjosi britille niin sanotusti ilmaisen varikkokäynnin.

– Kävimme juuri viime vuotta läpi. Kisavauhtini oli hyvää, mutta olisin voinut tehdä jotain toisin rengaskulutusta ajatellen, Bottas muisteli torstaina viime vuoden kilpailua.

– Olemme käyneet asiat hyvin yksityiskohtaisesti läpi. Asiat, jotka olen oppinut ajotyylistäni tietynlaisissa mutkissa, auttavat. Odotan viikonloppua innolla. Kisavauhtini on ollut tähän saakka hyvää. Täytyy jatkaa samaan tapaan.

Kaksi viikkoa sitten Unkarissa Bottaksen kisa meni pilalle varaslähdön takia, joka ei virallisesti ollut kuitenkaan varaslähtö. Bottas kertoi reagoineensa lähdön hetkellä valoihin, jotka sammuivat hänen ratissaan.

Enää vastaavaa ongelmaa ei tarvitse pelätä.

– Teimme melko hyvän analyysin lähdöstä. Teemme sellaisen aina mutta nyt vielä tavallistakin paremman. Ne olivat kierroslukuvalot. Teimme rattiin muutoksia, ettei niin tapahdu enää. En kohtaa enää vastaavaa häiriötä.

Unkarin GP:n jälkeen Bottas paljasti kohdanneensa kauden alkuvaiheilla myös muunlaisia ongelmia. Kauden toisessa osakilpailussa Itävallassa Mercedes oli säätänyt hänen autonsa ajokorkeuden väärin, ja viikkoa myöhemmin Unkarissa Bottaksen auton tankissa oli aika-ajoissa liikaa polttoainetta.

– Virheet käytiin läpi. Tankkausjärjestelmässä oli ongelma, putkessa tai aukossa, josta bensa menee. Sitä oli noin kaksi kiloa liikaa, ja sen sanottiin vaikuttaneen noin 0,080 sekuntia kierroksella. Olen varma, että talli on reagoinut ja ottanut opiksi. Toivottavasti niin ei tapahdu enää. Se ei ollut optimaalista, kun aika-ajoissa puhutaan joskus niin pienistä eroista.

Bottas hävisi Unkarin GP:n paalupaikan Hamiltonille 0,107 sekunnilla.

– Ajokorkeuskin on korjattu. Kyse oli muutamista millimetreistä. Se oli inhimillinen virhe. En usko, että sillä oli suurta vaikutusta – sateessa (aika-ajoissa) ehkä mutta ei juurikaan itse kisassa.

Tuoreimmat aiheesta

F1