Merenkävijät, Merimelojat, Erittäin Hieno Suomalainen... Nämä logot veivät Makia-vaatebrändin plagiaattimyrskyn keskelle: "Käsi pystyyn virheen merkiksi"

Makia on tunnustanut toimineensa väärin pursiseura Merenkävijöiden logon suhteen (kuvassa ylimpänä). Nyt esille on tullut kaksi muutakin tapausta, joissa epäillään vaatebrändin omineen logoja vaatteidensa printteihin.Merenkävijät, Merimelojat, Erittäin hieno suomalainen shampoo, Makia ja Scanstock
Julkaistu 09.10.2019 17:58
Toimittajan kuva
Laura Pylvänäinen

laura.pylvanainen@mtv.fi

@laurapylv

Makia Clothing -vaateyhtiön ympärillä vellonut plagiaattikohu ei ota laantuakseen. Yritystä on syytetty jo kolmen eri kuvan plagioimisesta vaatteissaan luvattomasti.

Helsinkiläisen vaatemerkin Makia Clothingin ympärillä on vellonut alkuviikon aikana kopiointikohu. Alkunsa se sai jo loppukesästä, kun eräs pursiseura Merenkävijät ry:n jäsen havaitsi Makian malliston t-paidan etumusta koristavan kuvan näyttävän tutulta.

Kuva muistuttaa kovasti pursiseuran logoa: molemmissa on purjeita kuvaava iso M-kirjain, aallokkoa ja lentävä lokki. Riita tuli julkisuuteen viikonloppuna, kun asiasta uutisoi Helsingin Sanomat.


Vasemmalla Merenkävijät ry:n logo, oikealla Makian Station-malliston vaatteita koristanut kuva. Station-mallisto on vedetty pois Makian verkkokaupasta. (Kuvat: Merenkävijät ry:n Facebook-sivu, Carlings-verkkovaatekauppa)

Merenkävijöiden logo on otettu käyttöön jo 1923, ja sen on suunnitellut arkkitehti Oiva Kallio. Saaristossa ja vesillä paljon liikkuville logo on tuttu, ellei suorastaan ikoninen, näky horisontissa. 

Lehden mukaan vaateyritys aluksi kielsi kopioimissyytökset, ja kertoi versioineensa uudelleen seuran logoa. Jälkeenpäin mieli muuttui. 


– Käsi pystyyn virheen merkiksi. Olemme tänään vetäneet omista kanavistamme myynnistä Station-tuoteperheen tuotteet ja lopettaneet niiden tuotannon. Olemme pahoillamme virheestämme ja Merenkävijät ry:lle aiheutuneesta mielipahasta, yritys kirjoitti maanantaina. 

Samalla Makia Clothing kertoi lahjoittaneensa 5000 euroa Merenkävijät ry:n nimissä Itämeren suojelutyöhön John Nurmisen Säätiölle. Pursiseura oli vaatinut summaa seuran juniorityöhön. 

MTV Uutiset yritti tavoitella Makian luovaa ja kaupallista johtajaa Totti Nybergiä, mutta hän kieltäytyi haastattelusta kiireeseen vedoten. 

Kopioiko Makia myös melontaseuran ja shampoomerkin logoja?

Tomu ei ollut ehtinyt laskeutua pursiseuran ja vaatebrändin logokiistan jäljiltä, kun Helsingin Sanomat uutisoi myös toisen urheiluseuran logon muistuttavan kovasti Makian tuotteita. 

Helsinkiläisen melontaseuran Merimelojat ry:n logo vaikuttaa kovin samankaltaiselta Makian Sight-paitojen logon kanssa. Molemmissa on ympyrän sisälle aseteltu M-kirjain, jonka alla liplattaa aalto.

Selkein ero on se, että Makian paidassa aaltoja on kaksi, Merimelojien logossa yksi. Lisäksi Merimelojien M-kirjainta halkoo mela. Lehden haastattelema seuran puheenjohtaja Rauli Rautavuori uskoo logon olleen malli paidan printtiä suunnitellessa. 


Vasemmalla Merimelojat ry:n logo, oikealla Makian Sight t-paitojen kuva. (Kuvat: Merimelojien Facebook-sivu ja Makia Clothingin verkkokauppa)

Tiistai-iltana vettä myllyyn saatiin lisää, kun Iltalehti havaitsi yhdennäköisyyden suomalaisille tutun shampoomerkin ja Makian Hut-t-paidan välillä.

Sekä Erittäin Hienon Suomalaisen shampoon logossa että Makian t-paidassa on samankaltainen punainen pieni mökki vihreällä nurmella, taustallaan kirkkaansininen taivas. Taustalla on valkoinen pilvi.

Shampoomerkin logossa edustalla lipuvat valkoiset joutsenet, t-paidan rinnuksessa on joutsenten sijaan valkoinen Makia-teksti. 


Vasemmalla suomalaisen shampoomerkin logo, oikealla Makian Hut-t-paidoissa oleva kuva. T-paitoja ei ole enää myynnissä Makian verkkokaupassa. (Kuvat: Erittäin Hieno Suomalainen ja Beyond-verkkovaatekauppa)

Makia on aiemmin tehnyt yhteistyömallistoja muiden brändien kanssa.

Tällöin yhteistyöstä on sovittu yhdessä etukäteen. Niitä ovat olleet muumihahmoja vilissyt mallisto Moomin Charactersin kanssa, Ahvenanmaa-teemainen mallisto ruotsalaisen Tretornin kanssa ja italialaisen kenkämerkin Supergan kanssa valmistettu jalkinemallisto. T-paitoja on valmistettu myös yhteistyössä järjestöjen kanssa, kuten konfliktinratkaisujärjestö CMI:n kanssa ja Itämeren suojeluun keskittyvän Pidä Saaristo Siistinä ry:n kanssa. 

Plagiaattikohun jalkoihin on jäänyt myös Makian ilmoitus tuoreimmasta yhteistyöstä Alvar Aalto -säätiön kanssa. Alvar Aallon designista ammentava  mallisto tulee myyntiin lokakuun aikana. 

"Samankaltaisuus saattaa riittää yleisön sekoittamiseksi, ei edes tarvitse olla identtinen"

Muotioikeuden yhdistyksen puheenjohtaja ja asianajaja Emilia Hodge painottaa heti haastattelun alkuun kertovansa plagiaattitapauksista yleisellä tasolla, eikä pysty suoraan ottamaan kantaa Makian tapaukseen. 

Hodge kertoo, että tavaramerkkioikeuden näkökulmasta olennaisinta on normaalitapauksessa se, miten paljon kohdeyleisöä sekoittaa samankaltaisuus. Joissain tapauksissa pelkkä mielleyhtymäkin voi riittää perusteeksi plagioinnille. 

– Se ei edellytä merkkien identtisyyttä. Jos merkit ovat riittävän samankaltaiset, niin se voi riittää. Kokonaisvaikutelma on se, jota arvioidaan, Hodge kertoo. 

Toinen tärkeä seikka on se, onko logoon tai tunnukseen syntynyt yksinoikeus. Yksinoikeus voidaan rekisteröidä niin järjestöjen, yksittäisten henkilöiden kuin yritystenkin logoille.

Jos yhdistyksellä, yrityksellä tai henkilöllä todetaan olevan yksinoikeus tunnukseensa, seuraavaksi arvioidaan onko loukkausta ylipäänsä tapahtunut. Korvausten arvioinnissa puntarissa muiden seikkojen rinnalla painaa myös se, onko kopioimisella saatu taloudellista hyötyä. 

Tavaramerkin voi rekisteröidä. Plagiointitapauksia voidaan tarkastella myös tekijänoikeuden loukkauksena, jolloin katsotaan itse kopiointia. Hankalaksi tekijänoikeusriidat tekee se, että tekijänoikeuksia ei edes voi rekisteröidä, vaan ne syntyvät automaattisesti teosta luodessa, mikäli teoskynnys ylittyy. 

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit