Maaseudun Tulevaisuus kysyi kauppaketju Lidliltä ruokatuotteista, jotka muistuttavat ulkoisesti erehdyttävästi kilpailevien kauppaketjujen elintarvikkeita. Kuvaparit nosti julkisuuteen graafinen suunnittelija Kasper Strömman, joka joutui itse juuri Lidlin suurennuslasin alle.
Videolla: Näin sosiaalinen media reagoi Lidl Suomen ja Kasper Strömmanin väliseen kopiointikohuun.
Kaikki alkoi siitä, kun graafikko Kasper Strömman suunnitteli huumorimielessä Lidlin logoa muistuttavan BAGL-paidan ja laittoi parodiapaitoja myyntiin. Tämä ylitti Lidlin mielestä lain rajat ja kauppaketju pyysi Strömmania poistamaan ne myynnistä. Syntyi somesoppa, josta uutisoitiin Helsingin Sanomissa ja Kasperia puolustamaan riensi muun muassa Flow Festival.
Lue myös: T-paidasta nousi hulabaloo! Suosikkibloggaaja Kasper Strömman joutui hassuttelullaan ongelmiin Lidlin kanssa – "Logon käyttäminen ei ole ok"
Kuva paljastaa yhteneväisyydet – ovatko nämä tuotteet kopioita?
Aluksi Lidl pysyi kannassaan, ja muut näyttivät olevan sitä mieltä, että nyt oli vedetty herne liian herkästi nenään kauppaketjun toimesta. BAGL-kohun keskellä Kasper Strömman päätti nostaa esiin näkökulman myös Lidlin tuotteista. Jos Lidlin logoa ei saa mukailla hyvässä parodiahengessä, miksi Lidl voi myydä elintarvikkeita, jotka muistuttavat ulkoisesti aivan kilpailijoiden tuotteita?
Jos kuva ei näy, katso se täältä
– Myöskin eräs näkökulma tarkastella asiaa, Kasper kirjoitti viime viikolla julkaistun kuvansa yhteyteen.
Keskustelu kävi kiivaana sosiaalisen median kanavissa ja lopulta Lidl pyysikin anteeksi puuttumistaan Kasperin BAGL-tuotteiden myymiseen. Lidl totesi kyseessä olleen virhearvio.
Keskustelu Lidlin "näköistuotteista" kuitenkin jatkui edelleen ja asian nosti Twitterissä esiin muun muassa kärkkäistä kommenteistaan tunnettu Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä.
MT: Näin vastaa Lidl: Tässä mielessä samankaltaisuus ei tarkoita suoraa kopiointia"
Maaseudun Tulevaisuus kysyi Lidliltä, mitä he itse ovat mieltä siitä, että monet kauppaketjun tuotteet muistuttavat ulkoisesti erehdyttävästi kilpailijoiden elintarvikkeita. Lidl Suomen viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen kommentoi, että kauppaketju pyrkii tekemään tuotteita, jotka kertovat selkeästi siitä, millainen tuote on kyseessä.
– Pakkauksen on tehtävä tuotteesta asiakkaalle tunnistettava. Esimerkiksi muista vastaavista tuotteista eroava värimaailma voi johtaa siihen, että tuote jää hyllyyn, koska asiakas ei tunnista tuotteen laatua ja käyttötarkoitusta, Riikonen sanoo Maaseudun Tulevaisuudelle.
Riikonen sanoo, että kuluttajat erottavat kyllä eri tuotemerkit toisistaan, vaikka niiden pakkauksissa on yhteneväisyyksiä. Hän nostaa esille myös sen faktan, että monissa elintarvikkeissa on vakiintuneita elementtejä. Esimerkiksi maitopurkin väri kertoo rasvaprosentista, violetti väri tuotteen valkosipulista ja juustopaketin keltainen väri kermajuustosta. Tässä mielessä samankaltaisuus ei Riikosen mukaan tarkoita suoraa kopiointia.
Tukkijätkä-sulatejuustosta keskustelua jo vuonna 2017
Yksi Kasperinkin kuvissa esiintyvistä tuotepareista herätti julkista keskustelua jo vuonna 2017. Tuolloin Yle uutisoi, että Lidlin Tukkijätkä- ja Valion Koskenlaskija-sulatejuustojen yhteneväisyys ei mainostoimistojohtajan mukaan ehkä kestä päivänvaloa.
Lidl kommentoi tuolloin, että Tukkijätkässä on kyse "fantasianimestä", siis kuvitteellisesta nimestä, joka ei viittaa suoraan tuotteen ominaisuuksiin. Lidl lopetti yhteistyönsä Valion kanssa vuonna 2015 ja ryhtyi myymään maitotuotteita oman Pohjolan Meijeri -tuotemerkin alla.
Osittainen lähde: Maaseudun Tulevaisuus, Yle