Raumalla on juhlistettu tänään Merivoimien Laivue 2020 -hankkeen ensimmäisen aluksen rakennusvaiheen aloitusta niin kutsutussa steel cutting -seremoniassa. Rauma Marine Constructions (RMC) ja sen tytäryhtiö RMC Defence rakentavat neljä Pohjanmaa-luokan alusta, joita kutsutaan monitoimikorveteiksi.
Vajaat 120 metriä pitkät ja 16 metriä leveät sotalaivat rakennetaan tarkoitusta varten valmistuneessa monitoimihallissa, muun muassa turvallisuussyistä johtuen.
Sotalaivahankkeen suora työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta.
Laivue 2020 -hanke on myöhästynyt alkuperäisestä aikataulusta. Neljän aluksen on määrä valmistua vuonna 2029. Alkuperäisen aikataulun mukaan rakentamisen piti alkaa viime vuonna ja alusten olla valmiita 2028.
Lue myös: Merivoimien uudet sotalaivat noin 1,5 vuotta myöhässä – valtiolle tulossa lisäkuluja
Rauman telakalla on ollut vakavia talousongelmia, ja sen yllä on leijunut konkurssiuhka.
Viime kesänä kerrottiin, että Laivue 2020 -hankkeen hankintasopimuksiin tehdään muutoksia, jotka neuvoteltiin Rauman telakan toimintaedellytysten ja monitoimikorvettihankkeen turvaamiseksi.
STT kertoi noin vuosi sitten, että puolustushallinnon edustajat olivat tiedustelleet Turun telakkaa pyörittävältä Meyer Turulta, olisiko sillä tarvittaessa valmiutta osallistua uusien sota-alusten rakentamiseen. Turussa ei kuitenkaan tuolloin ollut valmiutta osallistua hankkeeseen.
Merivoimien ja rakentajan mukaan uudet monitoimikorvetit on suunniteltu Itämeren oloihin syysmyrskyistä jäisiin ja jäätäviin keleihin. Korvetit kykenevät kaikkina vuodenaikoina merimiinoitukseen, vedenalaiseen sodankäyntiin, meriyhteyksien turvaamiseen sekä pitkäkestoiseen merelliseen läsnäoloon.
Aluksissa on 70 hengen miehistö. Niiden taistelujärjestelmän toimittaa ruotsalainen Saab.