Parantaisiko tämä ratkaisu liikenteen sujuvuutta ja katvealueiden ongelmia?
Suojatieturvallisuutta voidaan parantaa suojateitä siirtämällä, sanoo johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.
– Kun uusia suojateitä rakennetaan, ne voitaisiin sijoittaa noin henkilöauton mitan verran sinne risteävälle tielle. Silloin kääntyvä auto kohtaisi suojatiellä liikkuvat suoraan edessään eikä kevyttä liikennettä jäisi katvealueeseen auton sivulle.
Pohjosen mukaan siirrettyä suojatietä on kokeiltu esimerkiksi Saksassa.
– Siellä se toimii aika hyvin ja parantaa paitsi suojatien sujuvuutta myös päätien liikenteen sujuvuutta: kääntyvä ajoneuvo ei tuki väylää, vaan sen takaa menevä liikenne pääsee sujuvasti liikkumaan. Autoilija kohtaa suojatiellä liikkujat suoraan edestäpäin ja katvealueiden ongelmat pystytään näin välttämään.