Viime aikojen surulliset uutiset suojatieonnettomuuksista ovat herättäneet erilaisia kysymyksiä suojateiden turvallisuudesta ja niiden parantamisesta.
Yhtenä vaihtoehtona on väläytelty riskialttiiden risteyksien ohjaamista nuolivalojärjestelyin.
Tällä tavoin estetään kevyen liikenteen ja ajoneuvoliikenteen oleminen samaan aikaan suojatiellä, koska jalankulkijoiden vihreällä autot eivät saa kääntyä oikealle ja vastaavasti ajoneuvojen vihreällä jalankulkijoille palaa punainen.
Tällaisella järjestelyllä on kuitenkin kaksi puolta, huomauttaa Suomen kuljetus ja logiikka SKAL ry:n asiantuntijapalveluiden päällikkö Petri Murto.
– Se heikentää liikenteen sujuvuutta ja risteyksen läpäisykykyä, mutta tällä estettäisiin käytännössä se, että suojatiellä ei olla yhtä aikaa.
– Voisi miettiä, voisiko risteyksiin, joissa on oikein vilkas jalankulkuliikenne, lisätä nuolivaloja? Murto pohtii.
Entä, jos oikein hankaliin risteyksiin lisättäisiin peilejä maanteiden tapaan?
Murto ei usko, että peilien lisääminen hankaliin risteyksiin olisi käytännöllinen ratkaisu.
– Risteys saattaisi muuttua peilien takia aika sekavaksi. Niitä tarvitsisi lisäksi olla verraten monta ja isoja, jotta ne näyttäisivät ajoneuvon sivulta tulevan liikenteen.