Lenkkitossut ja tennarit merkitsevät eri ihmisille hiukan eri asioita. Arvovalinnat voivat näkyä siinä, paljonko on valmis maksamaan omista kengistä.
Kenkäbrändeistä on tullut osa globaalia taloutta. Huippumerkit, kuten Adidas ja Nike, menestyvät länsimaissa, mutta tuotteet valmistetaan usein halpatuotannon maissa.
Merkkitietoiset voivat olla valmiitakin maksamaan omista kengistään jopa satoja euroja.
Epäsuhtaa luo kuitenkin se, että lenkkitossuja saatetaan valmistaa halpatuotantona esimerkiksi Bangladeshissa tai Indonesiassa. Tennarien ja lenkkareiden tekokustannus voi siis olla vain muutaman kympin verran.
Presidentti Trumpin tullipyrkimykset voivat muuttaa lenkkitossujen tuotantoa tulevaisuudessa. Nähtäväksi jääkin, miten käy niin kutsutulle nikefikaatio-ilmiölle.
– Nikefikaatio on alkanut siitä ideasta, että kuluttajahinnat saataisiin lähemmäs kuluttajan maksuhalukkuutta siirtämällä tuotannot halvemman kustannuksen maihin, kertoo Aalto-yliopiston markkinoinnin professori ja maratoonari Sanna-Katriina Asikainen Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Trumpin pyrkimys on saada tuotantoa takaisin Yhdysvaltoihin. Jos esimerkiksi kenkämerkki Niken tehtaat siirrettäisiin pois halpatuotantomaista, nousisivat todennäköisesti myös kenkien hinnat.
– Se, että kaikki pysyisi ennallaan, ei olisi mahdollista, jos tehtaat siirrettäisiin Yhdysvaltoihin, Asikainen arvioi.
Lue myös: Onko sinunkin jalassasi tutut talvikengät? Uggisi eivät suurella todennäköisyydellä olekaan aidot ja alkuperäiset
Tästä hinta koostuu
Kaupassa tossun hinta voi helposti olla jopa useita satasia. Mistä merkkikengän hinta oikein koostuu?
– Voimme ajatella sen ikään kuin kolmijalkaisena tuolina ja jalat ovat kustannukset, kuluttajan maksuhalukkuus ja kilpailu, arvioi Asikainen.
Jos markkinoille tulee uudenlainen juoksukenkä, jonka kaltaisia ei muilla valmistajille ole mallistoissaan, antaa se valmistajalle joustoa hinnoitteluun. Kuluttajat taas voi saada puolelleen esimerkiksi sillä, että kyseisillä uudenlaisilla juoksukengillä on juostu maailmanennätyksiä.
– Ihmisillä on erilaisia arvofunktioita kengille. Joku kenkä edustaa symboliarvoa, toisella kengällä on isompi käyttöarvo, Asikainen kertoo.
Asikainen muistuttaa, että vaikka kenkien valmistaminen ei paljoa maksaisi, on niiden suunnitteluun ja kehittelyyn voitu käyttää paljonkin aikaa ja rahaa.
Millä tavalla eri kenkämerkkien kengät sijoittuivat tämän vuoden Bostonin maratonissa? Voit katsoa yllä olevalta videolta, mitkä asiat vaikuttavat kenkien hinnoitteluun ja huippu-urheilijoiden lenkkarivalintoihin.