Mersu-kiho: Sähköakut hakkaamassa vetytekniikan

Sähköauto "tankkauksessa" eli latauksessa Helsingissä 14. syyskuuta 2012.
Sähköautot toimivat akuilla tai vedyllä.Lehtikuva
Julkaistu 25.02.2016 21:28

Ruta Kaskeleviciute

ruta.kaskeleviciute@mtv.fi

Sähköautojen teknologiakilpailussa akut näyttävät ottaneen etulyöntiaseman vedystä.

Daimlerin toimitusjohtaja Dieter Zetsche kertoo saksalaislehdelle, että akuista on tullut houkuttelevampi vaihtoehto viime vuosien aikana.

Myös Daimler tekee yhteistyötä molempien teknologioiden kehittämisessä, koska Zetschen mukaan pitkään oli epävarmaa kummalla on johtava rooli alalla.

Sähköakut näyttävät edistyneen kahdella elintärkeällä osa-alueella. Toimitusjohtaja uskoo, että akulla toimivien sähköautojen matkan pituus kasvaa 500 kilometriin ja latausaika lyhenee 20 minuuttiin.

Vetyteknologian ongelmana taas on se, että sitä ei voida vieläkään tuottaa edullisesti. Toisaalta vedyn tankkaaminen on nopeaa.

Saksassa tavoitteena on saada liikenteeseen miljoona sähköautoa vuoteen 2020 mennessä, mutta Zetsche kritisoi, ettei toimia tämän eteen ole tehty riittävästi.

Asiasta kertoivat myös Automotive News ja Tekniikka&Talous.

Lähde: Reuters

Tuoreimmat aiheesta

Autot