Onko tulevaisuuden sähköautoilijan tyydyttävä pienempään, mutta nopeammin latautuvaan akustoon?
Useimmat sähköautojen valmistajat ovat ottaneet strategiakseen asentaa automalleihinsa mahdollisimman suuren ajoakuston, jotta sillä pääsee mahdollisimman pitkälle. Samalla ajoneuvon paino ja valmistuskulut kasvavat huomattavasti.
Tämä ajattelutapa näyttäisi olevan muuttumassa.
Useat autovalmistajat ja startup-yritykset, kuten esimerkiksi Green Car Reportsin esiin nostamat brittiläiset Nyobolt ja Echion Technologies sekä yhdysvaltalainen Group 14 Technologies, keskittyvät täysillä pienempien mutta nopeammin latautuvien akkujen suunnitteluun ja tuotantoon. Tavoitteena olisi siis valmistaa edullisempia, vähemmän harvinaisia raaka-aineita tarvitsevia sähköautoja, jotka latautuisivat nopeammin, mutta joiden kantama olisi lyhyempi.
Green Car Reportsin mukaan kehittelyssä on esimerkiksi niobiumoksidianodi-pohjaista tekniikkaa, joka lyhentää latausaikaa. Toinen, yhdysvaltalaisen Our Next Energy -startupin kehittelemä tekniikka on sekoittaa sähköauton ajoakuston kuorten sisään kahta tai useampaa akkukemiatekniikkaa. Suomessa valmistettava Lightyear 0 puolestaan luottaa aurinkopaneelien lataustehoon latauspisteellä käyntiä vähentävänä ja toimintamatkaa lisäävänä tekniikkana.
Mercedes-Benz näyttää puolestaan jo siirtyneen uudessa EQE-mallissaan auton suuren akun täyttämiseen tasaisemmalla latauskäyrällä, nopeimman piikkitehon kustannuksella, vaihdettuaan akkukennotoimittajaa aiemmin ilmestyneen EQS-mallin jälkeen. Mercedes – ja moni muu – keskittyy myös saamaan enemmän irti vähemmästä. Sen Vision EQXX -konseptiauto taittoi juuri yleisessä liikenteessä ennätykselliset 1200 kilometriä.