Mercedes GP:n moottoriurheilujohtaja Toto Wolff onnitteli Ferraria Sebastian Vettelin upeasta voitosta Malesiassa, mutta hänen mukaansa saavutus tuli muullakin kuin taktisella osaamisella.
Ferrarilla oli mahdollisuus yrittää viedä kisa läpi kahdella pysähdyksellä, ja Vettel pääsi kärkeen alun turva-auton aikana. Sen jälkeen Mersuilla oli yllättäviä vaikeuksia tavoittaa saksalaista.
– Arvaukseni on, ettemme pystyneet vastaamaan Ferrarin pitkiin vetoihin pehmeämmillä renkailla. Lewisin (Hamiltonin) renkaat olivat lopussa 14 tai 15 kierroksen jälkeen. He pystyivät tekemään paljon enemmän, Wolff sanoi F1.comille.
– Olen aika varma, että kolmen pysähdyksen taktiikka oli oikea ratkaisu ja epäilen, ettemme olisi pystyneet kahteen stoppiin.
Perjantain harjoitusten data varsinkin Kimi Räikkösen kohdalla osoitti Ferrarin pystyvän säästämään renkaitaan huomattavasti Mercedestä paremmin, mikä aloitti spekulaatiot italialaisten iskukyvystä.
– Näimme perjantaina, että Kimin pitkät vedot olivat vakuuttavia, minkä takia uskomme, että se oli viikonlopun paras ennen kisaa tehty pitkä stintti, Wolff sanoi.
Ferrarilla arvailtiin, että Malesian kuumat olosuhteet sopivat tallin autolle Mercedestä paremmin hyvän jäähdytyksen ansiosta. Samanlaista haastetta Mersu tuskin joka kisassa saa, mutta peli on auennut kuitenkin aivan uudella tavalla.
– Kyllä, se on huolestuttavaa. Varsinkin, jos on tällaiset rataolosuhteet kuin nyt oli. He ovat onnistuneet pääsemään kovempaa pitkissä vedoissa, joten meidän täytyy analysoida, miksi niin kävi, Wolff myönsi.
– Tämä osoittaa selvästi, ettei tästä vuodesta tule meille helppoa. Harhaluulot sunnuntaikävelystä ovat mennyttä.