Kiinan aika-ajossa näkyi päivänselvästi se, ettei Mercedes saanut pehmeitä renkaita toimimaan yhtä hyvin kuin Ferrari. Kolmanneksi nopeimman ajan ajanut Valtteri Bottas myönsi, ettei valtava takamatka selity kuitenkaan vain rengaslämmöillä.
LUE MYÖS: Räikkösen paalupaikka jäi vain senttien päähän.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 7.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Sebastian Vettel ajoi paalulle vain 0,087 sekunnin erolla tallikaveriinsa Kimi Räikköseen, mutta Mercedeksen Bottas ja Lewis Hamilton jäivät yli puolella sekunnilla. Viime vuosina vastaava ero Mercedeksen eduksi ei ole aiheuttanut syytä silmäkulmien kohottamiselle, mutta etenkin Kiinan radalla päälaelleen kääntynyt asetelma on todella hätkähdyttävä.
Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff linjasi Sky Sportsin haastattelussa, että tallin ongelmat johtuivat siitä, ettei renkaita saada oikeaan toimintaikkunaan. Hänen mukaansa autossa ei ole mitään perustavanlaatuista ongelmaa.
– Meiltä puuttuu pitoa ja toimintaikkunasta putoaa, kun renkaat kuumenevat liikaa, tai jos ne ovat liian kylmät. Nämä kaksi ääripäätä tapahtuivat Bahrainissa. Uskon, etä tässä kävi niin, minusta tämä on rengasongelma, Wolff pyöritteli.
Ferrari on nyt suurempi uhka kuin koskaan hybridiaikakaudella.
– Heidän aika-ajosuorituksensa, he todella onnistuivat. Se on... siinä on meille pohdittavaa, Wolff sanoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
LUE MYÖS:
Ferrarin henki tiivistyy tässä: Räikkösen kirvelevä tappio näkyy tallipomon reaktiossaRäikkönen ja Vettel palauttivat Ferrarin Schumin aikojen loistoon
Mercedeksellä oli ongelmia rengaslämpöjen kanssa jo viime kaudella, etenkin mitä pehmeämpiin seoksiin mennään. Tästä oli kyse tänäänkin.
– Ferrari tekee jotain paremmin, Valtteri Bottas totesi.
Bottas ei ollut aivan samaa mieltä pomonsa kanssa.
– Emme olisi millään saaneet kurottua noin paljon. Ehkä pikkuisen, jos olisimme saaneet renkaat aivan täydellisiksi, mutta ei sillä olisi saanut puolta sekuntia. Sen tuntisi. Ferrarilla on vahva auto, sen näkee etenkin pitkissä mutkissa, kuten kahdessa ensimmäisessä, he saavuttivat paljon etua meihin nähden, Bottas sanoi lehdistötilaisuudessa.
– Nyt kun erot suorilla eivät ole isoja, he pystyvät pitämään mutkissa hankkimansa etumatkan. Meillä on ehdottomasti töitä tehtävänä, Bottas sanoi.
Hamilton linjasi, että Ferrari vain nosti tasoaan. Hän uskoo, että Ferrarissa on entistä enemmän potkua.
– Aika-ajossa ei ollut helppo saada renkaita toimimaan. Luulin, että saamme ne toimimaan ne hyvin, mutta pitoa ei ollut paljon. Osin se johtui renkaista, mutta uskon, että heidän moottorinsa on mennyt eteenpäin, mikä on singauttanut heidät kunnon taisteluun, emmekä me pysty tällä hetkellä vastaamaan siihen, Hamilton sanoi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.