Tallien ja kuljettajien väliseen radioliikenteeseen alkavalla F1-kaudella asetettavat lisärajoitukset lisäävät kuljettajien tekemiä virheitä, ennustaa Mercedes-tallin urheilujohtaja Toto Wolff.
Kansainvälinen autoliitto FIA:n kiristi alkavalle kaudelle kuljettajille kisan aikana tarjottavan informaation määrää entisestään. Wolffin mielestä rajoitukset saattavat olla turhankin tiukkoja, mutta samalla kuljettajien vastuu päätöksistä kasvaa.
- Strategia, moottorin moodit, rengasvalinnat ja jopa varikkokäynnit, paljon on kiinni kuljettajan tekemistä päätöksistä. Asioita voidaan nyt vähemmän hienosäätää algoritmien ja insinöörien toimesta, mikä antaa suuremman mahdollisuuden tehdä virheitä, Wolff ennakoi Autosportin mukaan.
- Pidän tässä siitä, että nyt kuljettaja tekee päätökset, eikä häntä ohjata kaukosäätimellä varikolta käsin, Wolff lisäsi.
Kuljettajat joutuvat jatkossa luottamaan enemmän omaan vaistoihinsa kisan edetessä.
- Se on ehdottomasti positiivinen askel. Tavoitteena oli tehdä tapahtumista vähemmän ennalta arvattavia ja lisätä vaihtelua. Juuri näin tulee tapahtumaan, Wolff uskoi.
Mersu-pomo epäilee silti, että muutos on saatettu viedä liian pitkälle.
- Onko muutos parempi fanien kannalta, sitä en tiedä. Heillä on jatkossa heikompi käsitys auton tapahtumista, koska kuljettajat ovat vähemmän radiossa. Virheiden määrä kuitenkin kasvaa, mikä tuo enemmän vaihtelua tuloksiin. Se on lajin kannalta tärkeää, Wolff totesi.