Yhdysvaltalainen uimari Michael Phelps on maailman kuumimpia urheilunimiä juuri nyt. Ehkä 21 olympiakullan miehen kannattaisi hyödyntää gloriaa ja tehdä sillä rahaa?
Hänen kohdallaan ansioiden nostaminen entisestään ei ole kuitenkaan niin yksinkertaista. Urheilun ohella hänestä on saatu nimittäin repiä hyvin kyseenalaisiakin otsikoita.
Phelps on pidätetty kahdesti rattijuopumuksen takia. Kerran tuloksena oli ehdollinen vankeus, myöhemmin puolen vuoden kilpailukielto. Lisäksi vuonna 2009 julkisuuteen levisi kuva, jossa Phelps pössytteli vesipiippua. USA:n uimaliitto muisti häntä kolmen kuukauden kilpailukiellolla.
Arvostetun talouslehden Forbesin kolumnisti Patrick Rishe uskoo, että potentiaaliset sponsorit miettivät poikkeuksellisen tarkkaan ennen kuin ryhtyvät yhteistyöhön Phelpsin kaltaisen kaverin kanssa.
Keskeisimmäksi kysymysmerkiksi hän nostaa Phelpsin iän: 31-vuotiaana uimari on väistämättä lähellä uransa loppua. Lisäksi sponsorit ovat nykyisin varpaillaan. Esimerkiksi Tiger Woodsin ja Lance Armstrongin tapaukset tekivät sponsoreille lähinnä hallaa.
Kolmas mutta on tietenkin Phelpsin henkilöhistoria. Urheilutähdet kiinnostavat lapsia ja lapsiperheitä paljon, eikä rattijuoppoudesta narahtanut atleetti ole välttämättä paras mahdollinen esikuva.
- Realismi on pidettävä mielessä. Yritysjohtajat tekevät isoja päätöksiä siitä, ketkä toimivat heidän brändiensä kasvoina julkisuudessa, Rishe kiteyttää.
Forbesin kolumnisti ehdottaa turvallisemmiksi investointikohteiksi teiniuimari Katie Ledeckyä sekä "Final Five" -liikanimellä tunnettua USA:n naisten voimistelujoukkuetta.
Phelpsin huomattavimpia sponsoreita tällä hetkellä ovat muun muassa urheiluvälinevalmistaja Under Armour ja kelloyhtiö Omega. Yhdysvalloissa on arvioitu Phelpsin "markkina-arvoksi" 55 miljoonaa dollaria.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.