Yleisurheilulla on ollut vaikeuksia taistella muiden lajien kanssa isoista sponsorirahoista, ja lajin tuore dopingskandaali vain pahentaa tilannetta.
– Tämä on kova isku leukaan yleisurheilulle. Sitä oli jo ennestään vaikea myydä, ja tämä tekee siitä todella, todella vaikeaa, urheilumarkkinoinnin konsultti Andrew Woodward sanoo.
– Yleisurheilu on kärkilaji vain olympiavuosina, joten mikä tahansa skandaali satuttaa. Tilannetta voi verrata (pyöräilyn) Tour de Franceen. Siihen, miten pyöräilyä ei enää oteta yhtä tosissaan kuin ennen. Laittaisin yleisurheilun siihen samaan tilanteeseen, amerikkalainen urheilumarkkinoinnin asiantuntija Bob Dorfman täydentää.
Lajia järisyttänyt maailman antidopingneuvoston Wadan maanantaina julkaisema raportti paljasti laajamittaista dopingia Venäjän yleisurheilussa. Kansainvälisen yleisurheiluliiton IAAF:n sponsoreista Sinopec ilmoitti yhteistyön jo päättyneen, ja sen mahdollista jatkamista on syytä pohtia tarkasti. Toinen sponsori Canon puolestaan vaati IAAF:aa toimimaan "nopeasti ja vastuullisesti".
Yleisurheilu nousee esille aina olympialaisten yhteydessä neljän vuoden välein, mutta muuten laji jää pikkutekijäksi sponsorimarkkinoilla. Yleisurheilun vuosittainen lippulaiva eli Timanttiliigakin menetti pääsponsorinsa Samsungin kaksi vuotta sitten, eikä uutta päätukijaa ole löytynyt.
Yksittäisistä urheilijoista vain sprinttitähti Usain Bolt nousee parhaiten palkattujen urheilijoiden listalle. Hänen noin 20 miljoonan euron vuositulonsa tuovat listalla sijan 73. Muut ovat kaukana takana.
Yhdysvaltain yleisurheiluliiton kyselyn mukaan noin 50 prosenttia maan top 10 -urheilijoista lajeissaan tienaa alle 14 000 euroa vuodessa.