Kaksinkertaisen F1-maailmanmestarin Mika Häkkisen mukaan Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas ei saa tarpeeksi arvotusta formulapiireissä. Häkkinen puhuu valtavasta haasteesta, jonka eteen Bottas on joutunut Mercedeksellä.
– Kun näen jotain epäreiluja kommentteja Valtterista, haen perspektiiviä siitä, mitä itse kohtasin oman urani aikana, Häkkinen kirjoittaa Motorsportin kolumnissaan.
Häkkinen ajoi F1-urallaan muun muassa Ayrton Sennan, Nigel Mansellin ja David Coulthardin tallikaverina.
– Kukaan heistä ei ollut hidas kuljettaja. Kaikki he olivat erittäin nopeita, sitoutuneita ja kyvykkäitä F1-kuskeja. On aina helppo puhua jostain, joka on maailmanmestari, joka voittaa koko ajan ja kritisoida hänen tallikaveriaan. Mutta mikä monesti katoaa isosta kuvasta, on se toinen puolikas voittavasta tallista. Voitin kaksi maailmanmestaruutta varsinkin siksi, koska ”DC” (Coulthard) oli niin vahva tallikaveri minulle, Häkkinen taustoittaa Bottaksen puolustuspuheenvuoroaan.
F1-uransa alkupuoliskolla Häkkinen ajoi hetken ajan Ayrton Sennan rinnalla McLarenilla.
– Ihmiset monesti kysyvät minulta siitä, kun päihitin Ayrtonin ensimmäisessä aika-ajossani McLarenille. Moni ei kuitenkaan kysy Valtterilta siitä, miten hän on päihittänyt Lewisin 17 kertaa aika-ajoissa.
– Tiimityö on erittäin tärkeässä roolissa, kun puhutaan kärkitallista. Mercedes tietää enemmän kuin hyvin sen, mitä voi tapahtua, kun tallin kaksi kuljettajaa taistelevat toisiaan vastaan. Jälki voi olla tuhoisaa.
– Osa Valtterin työtä, siitä lähtien, kun hän siirtyi talliin, oli työskennellä Lewisin rinnalla, puskea eteenpäin niin kovaa kuin pystyy ja pitää samalla tallin välit kunnossa, Häkkinen avaa.
Häkkinen on hyvin perillä Bottaksen asioista, sillä hän manageroi suomalaiskuskia.
– Se, että Valtteri antoi Silverstonessa vetoapua Lewisille tai kun hän antoi kisassa tietä, jotta tallin taktiikka onnistuisi parhaalla mahdollisella tavalla, eivät ole helppoja paloja kuljettajalle. Valtteri tietää, että hänen tehtävänsä on auttaa Mercedestä voittamaan tallien mestaruus, varsinkin kun Red Bull ja Honda ovat edistyneet merkittävästi.
– Valtterilla on kaikista pelottavin kilpailija vierellään. On ollut uskomatonta seurata, kuinka rauhallinen, hallittu ja päättäväinen Valtteri on ollut ja kuinka kovaa hän on taistellut kaikista haasteista ja kritiikistä huolimatta. Hän keskittyy vain ajamaan joka viikonloppu niin kovaa kuin pystyy, antamalla itsestään parhaan mahdollisen version tallille.
– Yleinen myytti on se, että kisojen voittaminen on helppoa, kun ajaa parhaassa autossa. Silloin ei ymmärrä kunnolla vastassa olevaa haastetta. F1:ssä voittaminen ei ole millään tavalla helppoa. On sitten kyse 20 voitosta, kuten minulla tai yhdeksästä voitosta Valtterilla. Se on vielä vaikeampaa, kun samassa tallissa on useita mestaruuksia voittanut kuljettaja.
– Kaikille talleille, jotka pyrkivät voittamaan maailmanmestaruuksia, sopusointuisuus on tärkeässä roolissa. Se on yksi tekijä, miksi Valtteri ansaitsee suuremman arvostuksen tekemästään työstä, Häkkinen perustelee.