Ferrari on houkutellut vuosien saatossa F1-talliinsa tukun historian kovimpina pidetyistä kuljettajista. Viimeisten vuosikymmenten aikana vain harvat heistä ovat yltäneet menestykseen punaisen auton ohjaimissa.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Kauden avaava Itävallan GP suorana 3.-5.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Itävallan GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Sebastian Vettelin lähtö Ferrarilta tämän kauden päätteeksi oli koronan sotkeman F1-kevään suurimpia uutisia. Vettel saapui Maranelloon vuodenvaihteessa 2014–2015 nelinkertaisena maailmanmestarina, sateentekijänä, jonka oli tarkoitus palauttaa Ferrari mestaruuskantaan.
Nyt, viisi vuotta myöhemmin, vuoden 2008 valmistajien maailmanmestaruus on yhä Ferrarin viimeisin MM-titteli, eikä mikään varsinaisesti viittaa siihen, että asia olisi muuttumassa, kun kausi 2020 alkaa.
LUE MYÖS: Sebastian Vettelin Ferrari-joutsenlaulusta odottomatonta tekstiä – "Ei aja kautta loppuun"
Samaan aikaan Maranellossa on jo uusi tähti, 22-vuotias Charles Leclerc, johon Ferrari on sitoutunut poikkeuksellisen pitkällä, vuoden 2024 loppuun ulottuvalla sopimuksella. Tästä johtuen ei ole ihme, että Vettelin yhteistyö suuresti rakastamansa Ferrarin kanssa päättyy tämän vuoden lopussa; heinäkuussa 33 vuotta täyttävälle saksalaiselle olisi ollut tarjolla vain kakkosviulistin rooli.
Kuten historia on osoittanut, Vettel ei suinkaan ole ainoa F1-mestari, joka on saanut lähteä Maranellosta vähintäänkin erikoisella tavalla, ainakin jollain tavalla hyljeksittynä.
Juttu jatkuu kuvan alla.
LUE MYÖS: Vuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein"
Joidenkin huhujen mukaan Ferrari – erityisesti pääjohtaja Luca di Montezemolo – pakotti itsensä Michael Schumacherin lopettamaan vuoden etuajassa kauden 2006 päätteeksi, kun Kimi Räikkösen kanssa oli tehty sopimus jo 2005, eikä Schumacherille olisi tarjottu Räikkösen rinnalla enää ykköskuskin kohtelua.
Räikkönen puolestaan sai tehdä tilaa Fernando Alonsolle etuajassa kauden 2009 päätteeksi, ja Alonso joutui väistymään Vettelin tieltä ainakin jossain määrin toiveidensa vastaisesti kauden 2014 jälkeen.
Ferrarin toimintatapa tämän kaliiberin tähtikuljettajien kohdalla on pantu F1-piireissä merkille. Myös kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen on osaltaan ihmeissään siitä, miksi Ferrari tuntuu ajautuvan tällaisiin tilanteisiin yhä uudestaan.
Häkkinen korostaa, ettei hän ole itse ajanut milloinkaan Ferrarin F1-tallissa, mutta hän ei olisi voinut kuvitellakaan lähtevänsä joskus tallistaan ovet paukkuen.
– Ihmiset pystyvät aina keskustelemaan, löytämään kompromisseja, Häkkinen sanoo MTV Urheilulle.
– Ferrarilla nyt on ollut sitten kuljettajia, jotka ovat lähteneet vähän negatiivisissa merkeissä. On kysymys ihmisistä ja asioista, joihin voi löytyä ratkaisu puhumalla, ja sitä en hiffaa.
Valtaosan urastaan McLarenilla ajanut Häkkinen tietää, että Ferrari on F1-ympyröissä omanlaisensa outolintu – hyvin monissa eri asioissa – ja se heijastuu myös tallin ja (huippu)kuljettajien väliseen dynamiikkaan.
– Ferrarilla on totta kai kova paine lehdistössä, niitä kritisoidaan erittäin kovasti Italiassa. Ferrari on brändi. Tämä tuo aina kuljettajan sellaiseen tilanteeseen, kun se Ferrarille menee, että se (menestymättömyys) ei ole Ferrarin vika, se on kuljettajan vika; "Annapas palaa nyt ja mene ulos siitä, jos et aja meidän autoa tarpeeksi kovaa, koska se on hyvä auto."
Viikonloppuna alkavalla kaudella Maranellon punaisia autoja ajavat Vettel ja Leclerc, ensi kaudella saksalaisen paikan ottaa Carlos Sainz.