Monet asiantuntijat uskovat, että Ferrarin katastrofaalinen tilanne johtaa väistämättä myös henkilömuutoksiin italialaistallin sisällä. Yksi heistä on Jordanilla, Toyotalla, Virginillä ja Marussialla F1:ssä kilpaillut Timo Glock.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Kierrokset Sebastian Vettelin kohusiirron ympärillä yltyvät – syrjäytettävä kuski tähyilee jo Kimi Räikkösen istuinta
LUE MYÖS: F1-legenda Alain Prost lyttää Valtteri Bottaksen mahdollisuudet Lewis Hamiltonin rinnalla: "Se on lähes mahdotonta"
Viime vuosina Mercedeksen kanssa tiukimmin osakilpailuvoitoista ja maailmanmestaruuksista taistellut Ferrari on kokenut tällä kaudella nolon mahalaskun.
SF1000-auto on aika-ajovauhdissa sekunnin Mercedestä hitaampi, ja talli on kahden ajetun GP-viikonlopun jälkeen valmistaijen MM-sarjassa vasta viidennellä sijalla.
Tallin heikko tilanne tiivistyi osuvasti viime viikonloppuna Itävallassa ajetussa Steiermarkin GP:ssä tilanteeseen, joka nähtiin kilpailun ensimmäisellä kierroksella Red Bull Ringin kolmannessa mutkassa: 14. ruudusta startannut Charles Leclerc jyräsi 10. ruudusta startanneen Sebastian Vettelin päälle, ja molemmat joutuivat keskeyttämään.
Ferrarin kannalta on hyvä, että surkea Itävallan-viikonloppu voidaan jättää hyvin pikaisesti taakse, kun seuraava osakilpailu ajetaan jo tulevana viikonloppuna Unkarissa. Mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että Ferrarin vauhti olisi yhtään parempaa kuin kahtena ensimmäisenä viikonloppuna.
– Minuun sattuu nähdä, miten paljon Maranellossa tehdään töitä vain siksi, että he ovat sitten 0,9 sekuntia hitaampia kuin vuosi sitten, F1-urallaan 91 GP-starttia ajanut Timo Glock sanoo FormulaPassion-sivuston mukaan.
– Periaatteessa kaikki pitäisi erottaa alkaen niistä insinööreistä, jotka ovat tehneet suunnitteluvaiheessa virheitä. Toisaalta Ferrarin suoranopeus on 12–15 kilometriä tunnissa muita hitaampi, eikä tämä johdu pelkästään epäonnistuneesta aerodynamiikkakonseptista.
Suurin huomio irtisanomispuheissa kohdistuu tietysti tallipäällikkö Mattia Binottoon.
– Binotto johtaa tallia, joten kaikki kritiikki kohdistuu häneen. En tiedä, kuka voisi korvata Binotton, mutta odotan seurauksia tulevan, koska en usko, että tätä tilannetta saadaan ratkaistuksi muutamissa viikoissa, Glock sanoo.
Glockin mukaan Ferrarilla olisi syytä käydä tarkasti läpi myös se, mitä on tapahtunut silloin, kun tallin autoissa käytettävän voimanlähteen kehitystyötä lähdettiin viemään väärään suuntaan.
Ferrari ei kykene enää hyödyntämään niitä vippaskonsteja, joilla se sai vielä viime vuonna voimanlähteistään muita enemmän tehoja irti, sillä FIAn suorittama tutkinta ja sitä seurannut salainen sopimus pakotti Ferrarin ruotuun. Jälki on nyt rumaa.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tiivisti asian sanomalla, että Ferrari "kaivoi itselleen kuoppaa" tuudittautuessaan tehokkaan voimayksikkönsä tuomaan etuun.
– Nyt kun se ylimääräinen teho on otettu pois, huomataankin, että se moottori onkin itse asiassa aika heikko. Ja siihen päälle auto on keskinkertainen, Oikarinen arvioi.