Mercedeksen F1-kuski Valtteri Bottas on kärsinyt tällä kaudella useissa kisoissa epäonnesta ja pudonnut sitä kautta kauas MM-sarjan kärkitaistelusta. Kaksinkertainen F1-maailmanmestari Mika Häkkinen korostaa, että epäonni tuntuu pahemmalta, kun alla on mestaruustason auto.
MAINOS
F1-kisaputki jatkuu C Morella –
seuraavaksi Silverstone!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Miksi Mercedes heitti F1-kisassa jättimokan tehneen työntekijänsä bussin alle?
Viime viikonloppuna Bottas kaasutteli Itävallassa paalupaikalle 0,019 sekunnin erolla ennen tallikaveriaan Lewis Hamiltonia, mutta kisa toi jobinpostia. Vaikka Bottas paranteli heikon lähdön jälkeen asemiaan ja nousi hetkelliseltä nelospaikalta kakkoseksi, hän joutui keskeyttämään jo 13. kierroksella auton hyydyttyä öljyvuodon takia radan varteen.
– Taas kerran erittäin turhauttavaa, ja kaikkien mielestä Valtterilla on huonoa onnea. Se kuitenkin kuuluu formula ykkösiin. Laji on ankara. Minulla vei seitsemän vuotta voittaa ensimmäinen kisani. Sinä aikana kärsin sekä luotettavuusongelmista että omista virheistäni, Häkkinen kirjoittaa Unibetin blogissaan.
– Kun kokee jatkuvia ongelmia, saattaa haluta unohtaa formula ykköset ja tehdä jotain ihan muuta. Sitten sitä palaa takaisin treenaamaan, keskittyy seuraavaan kisaan ja löytää motivaationsa uudelleen. Jos Valtterin tavoin alla on auto, jolla pystyy voittamaan mestaruuden, jokainen virhe, epäonnistuminen ja luotettavuusongelma tuntuu pahemmalta, koska tietää, että ne maksavat paljon pisteitä, Häkkinen korostaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Pettymystä potiessa tärkeässä asemassa ovat Häkkisen mukaan tallin ominaisuudet.
– Kun kuskin ympärillä on ammattilaisia, jotka yrittävät ratkaista ongelmia, tajuaa ettei kyse olekaan vain sinusta itsestäsi. Kaikki muutkin tallissa haluavat voittaa.
– Saimme hyvän osoituksen Mercedeksen tiimihengestä Valtterin keskeytyksen jälkeen. Se aiheutti virtuaalisen turva-auton, ja Lewis Hamilton olisi pitänyt kutsua varikolle. Mercedes kuitenkin epäröi ja menetti tilaisuutensa, mikä maksoi Hamiltonin johtopaikan. Mercedeksen strategiapäällikkö James Vowles pyysi välittömästi tiimiradiossa Lewisilta anteeksi.
Kyseinen episodi kertoo Häkkisen mukaan paljon Mercedeksen tallikulttuurista.
– Se osoittaa, miten tallin johto on onnistunut luomaan ilmapiirin, jossa työntekijöille annetaan vastuuta ja he myös kantavat sen. Se osoittaa myös, etteivät ihmiset pelkää tehdä virheitä tai myöntää niitä.
Lopulta myös Hamilton joutui keskeyttämään Itävallassa teknisen vian takia. Hän menetti samalla MM-sarjan kärkipaikkansa pisteen erolla Ferrarin Sebastian Vettelille, joka ajoi Itävallassa kolmanneksi.
Bottas on MM-sarjassa kuudentena, 54 pistettä Vetteliä jäljessä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.