Mercedesin toiminta Itävallan GP:ssä on aiheuttanut paljon närää. Miksi kärkitalli heitti mokanneen työntekijänsä bussin alle?
Kärkipaikalla ajanut Hamilton ei tullut varikolle virtuaalisen turva-auton takana. Hän menetti monta sijaa kehnon strategian seurauksena. Nyt Mercedeksen tekninen johtaja James Allison kertoo, miksi niin kävi.
Lue myös: Mercedeksen tyrijälle lohdutuksen sanoja: "Vaatii rohkeutta tunnustaa julkisesti"
– Sanotaan alkuun, että se oli virhe. Teimme mokan ja hänet olisi pitänyt ottaa varikolle. Jälkiviisaana äitinikin olisi voinut valita oikean strategian, Allison sanoo tallin "kyselytunnilla" YouTubessa.
– Luulimme, että virtuaalinen turva-auto olisi pysynyt yhtä kierrosta pidempään radalla. Kaikki takanamme kävivät varikolla ja saivat edullisen pysähdyksen, kun taas meille myöhemmin tehty varikkopysähdys maksoi paljon. Se oli iso virhe.
Tilanteen jälkeen kuultiin harvinainen tilanne, kun kisastrategi James Wowles oli äänessä tiimiradiossa. Yleensä strategit ovat kuljettajaan yhteydessä kisainsinöörin kautta, mutta nyt Wowles puhui suoraan Hamiltonille.
– Lewis, heitin voiton pois. Olen pahoillani, Wowles sanoi.
Esimerkiksi Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner piti Mercedeksen toimintaa epäreiluna. Hornerin mielestä Wowlesia ei olisi saanut päästää radioon, koska epäonnistujia ei kuulu pistää tikunnokkaan. Red Bullilla ei olisi ikinä toimittu noin, Horner sanoi.
Allison puolustaa sekä Mercedeksen että Wowlesin tekoja.
– James näytti ison luonteensa nostamalla kätensä pystyyn, myöntämällä virheensä Lewisille ja pyytämällä anteeksi, Allison linjaa.
– Se myös kertoo tallimme toimintatavasta. Virheet voidaan myöntää, koska otamme niistä oppia sen sijaan, että etsisimme syyllisiä. James näytti suurta johtajuutta sanomalla viestin henkilökohtaisesti.
Kuinka kallis Wowlesin virhe lopulta oli? Se on jossittelua, sillä Hamiltonin kisa päättyi tekniseen vikaan.