F1:ssä alkuvuoden aikana on nähty isoja uutispaukkuja, joista merkittävin on lajin seitsenkertaisen maailmanmestarin Lewis Hamiltonin siirto Mercedekseltä Ferrarille. Toinen hyvinkin merkittävä liike tapahtuu taustalla, kun lajin todellinen suunnittelijavelho Adrian Newey jättää Red Bullin. Kuviossa on erikoisia mutkia matkassa.
Newey ilmoitti keväällä Miamin GP:n yhteydessä, että hän jättää Red Bullin pitkäaikaisen yhteiselon jälkeen. Aluksi Newey vihjaili, että hän vetäytyy lajista tovin ajaksi. Myöhemmin Newey kuitenkin paikkaili puheitaan, ja nyt vaikuttaa siltä, että hän palaa F1-varikolle jo ensi kaudella.
Tosin.
Kysymys kääntyy siihen, että onko Newey koskaan ”lähtenyt pois”?
Tämä huomio nousi esille viikonlopun Britannian GP:n yhteydessä Sky Sportsin varikkotoimittajan Ted Kravitzin kautta. Kravitz jakoi sangen erikoiselta kuulostavan huomion Skyn lähetyksessä.
LISÄÄ: Lewis Hamilton teki F1-historiaa! Silverstonessa jäätävä loppuhuipennus – näin Britannian GP eteni
– Minun täytyy nyt kertoa tarina Adrian Neweystä, joka edelleen hämmästyttävällä tavalla ilmestyy kisoihin ja joka edelleen hämmästyttävällä tavalla pyörii Red Bullin tiloissa ja auton lähellä, mistä hän ei ole enää millään tavalla vastuussa. Ja hän tekee yhä muistiinpanoja vihkoseensa, minkä hän ottaa mukaansa siihen talliin, mihin hän ikinä seuraavaksi meneekään, Kravitz aloitti.
– Eikä hän tee pelkästään Red Bullista muistiinpanoja, vaan hän pyörii varikolla ja tutkailee hyvin tarkasti kaikkien muidenkin tallien päivitysosia. Joten jos joku väitti, että Newey olisi jotenkin lopettamassa – se ei pidä lainkaan paikkaansa, Kravitz lisäsi.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Newey on toiminut F1:ssä jo 1980-luvun loppuvaiheilta asti. Hän suunnitteli 90-luvulla Williamsin menestysautot, joilla voitettiin yhteensä viisi valmistajien (1992, -93, -94, -96, -97) ja neljä kuljettajien (-92 Nigel Mansell, -93 Alain Prost, -96 Damon Hill ja -97 Jacques Villeneuve) maailmanmestaruutta. Tämän jälkeen hän hyppäsi McLarenille, missä hän suunnitteli Mika Häkkisen mestaruusautot vuosina 1998 ja -99.
Newey vaihtoi 2000-luvulla Red Bullille, missä hän on suunnitellut sekä Sebastian Vettelin että Max Verstappenin mestaruuskaarat. Newey'n pestin aikana Red Bull on ottanut kuusi valmistajien (2010, -11, -12, -13, -22, -23) ja yhteensä seitsemän kuljettajien maailmanmestaruutta (-10 Vettel, -11 Vettel, -12 Vettel, -13 Vettel, -21 Verstappen, -22 Verstappen ja -23 Verstappen).
Nyt Newvey'tä on huhuttu erityisesti Ferrarille ja Aston Martinille.
– On selvää, että hän on menossa jonnekin, koska miksi ihmeessä hän muuten ilmestyisi paikalle ja tekisi muistiinpanoja kaikkien muiden autoista? Hän tekee jo nyt töitä tulevan pestinsä eteen, Skyn varikkotoimittaja Kravitz pohtii, jatkaen:
– Kaiken lisäksi hän valmistautuu tulevaan Red Bullin väreihin pukeutuneena! Tiedän, että hän ei saa mennä enää tallin kokouksiin, mutta on silti aika mielenkiintoista, että hän on yhä tuolla tavalla mukana, Kravitz viittaa erikoisiin ”vakoilunäkyihin”.
Neweyn huhukuvio sai lisää pontta allensa maanantaina, kun Ferrari ilmoitti, että sen yksi merkittävä pääsuunnittelija Enrico Cardile jättää tallin. Cardile vastasi Ferrarin auton rungon suunnittelusta.
F1-kausi jatkuu viikon päästä Unkarissa.