Heinäkuu. F1-sarjassa se on paitsi kova puristus ennen kesätaukoa, myös kuskihuhujen kulta-aikaa. Osa pitää paikkaansa, osa on enemmän tai vähemmän päättömiä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Iso-Britannian GP suorana 12.-14.7.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Iso-Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Toki huhut alkavat yleensä jo ennen kauden alkua, mutta heinäkuussa puheet kiihtyvät entisestään. Valtteri Bottaksen Mercedes-paikalle on soviteltu menneiden kuukausien aikana jo useampaa miestä, vaikka suomalainen on yhä iskuetäisyydellä maailmanmestaruustaistossa.
Tuoreimpana Lotus-tallin entinen toimitusjohtaja Matthew Carter kertoi Missed Apex -podcastissa, että Esteban Ocon ajaisi ensi kaudella Mercedestä, eikä missään nimessä Lewis Hamiltonin paikalla. Oconin kohtalosta on puhuttu paljon, kun Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff ehti sanoa, että kenties ranskalainen pitää päästää muualle, kun hänelle ei täksi kaudeksi ajopaikkaa löydetty.
Tämän kauden aikana on ehditty jo kohkaamaan siitä, että Sebastian Vettel saattaisi lopettaa, ja että Max Verstappen olisi purkamassa Red Bull -sopimuksensa menestyspykälien perusteella, jotta voisi siirtyä Mercedekselle tai Ferrarille. Fernando Alonsoa on puheissa tuotu takaisin, milloin mihinkin talliin, eikä Daniel Ricciardoakaan unohdeta Ferrari-spekulaatioista.
Huhuja ja niiden tyrmäämisiä tulee esiin harva se päivä.
20 vuotta sitten kova kuhina
Osattiin sitä ennenkin. Kesä 1999 oli todella kuumaa aikaa huhurintamalla. Kolme vuotta aiemmin maailmanmestaruuden voittanut Damon Hill oli ilmoittanut Jordan-tallin pomolle Eddie Jordanille, että haluaa lopettaa kesken kauden, Silverstonen kisan jälkeen.
LUE MYÖS: Muistatko? Mika Salon unelmapesti Ferrarilla alkoi piileskelyllä ja yllättävällä tuplabuukkauksella – ”Kerroin, että minulla on pieni ongelma lauantain kanssa”
LUE MYÖS: F1-mestarin sopimussotkun käänne pysyi 20 vuotta mysteerinä – nyt paljastui, että häntä oltiin korvaamassa Mika Salolla!
Lopulta Hill ajoi kauden loppuun saakka, mutta siitä saatiin virallinen tieto vasta Silverstonen kisan jälkeisellä viikolla.
Tuohon aikaan varikolla kohistiin, että McLarenilla toista mestaruuttaan jahdannut Mika Häkkinen siirtyisi seuraavaksi kaudeksi Stewart-talliin, joka vaihtaisi nimensä Jaguariksi. Toinen toteutui, kaudella 2000 lähtöruudukossa oli Jaguar, mutta sitä ajoivat Eddie Irvine ja Johnny Herbert, ei suinkaan Häkkinen.
Herbert puhui huvittuneesti häneen kohdistuneista huhuista Tulosruudulle 20 vuotta sitten Silverstonen kisan alla.
– Juuri äsken – kun kävelin tähän – kuulin, että tämä on viimeinen F1-kisani, Herbert naureskeli.
– Se ei aivan pidä paikkaansa. Ajan täällä tänä vuonna ja ensi vuonnakin varmuudella, hän totesi Tulosruudulle.
Ja niinhän siinä kävi, Herbert pysyi tallissa. Hänen tallikaverinsa kaudella 1999 oli Rubens Barrichello, joka oli myös kovien huhujen kohteena.
– Hurjin oli se, kun minun kerrottiin allekirjoittaneen sopimuksen McLarenin kanssa – 15 päivän option. Perheeni juhli kotona, koska he olivat todella onnellisia. Se oli todella villiä, Barrichello hymyili tuolloin Tulosruudun haastattelussa.
Barrichello kyllä vaihtoi ajohaalaria seuraavaksi kaudeksi, mutta suuntana ei ollut McLaren, vaan hän siirtyi Ferrarille Michael Schumacherin aisapariksi.
F1-huhuissa täytyy muistaa, että usein taustalla saattaa olla totuuttakin. Keskusteluita käydään ja yhteyksiä otetaan, mutta se, mitä lopulta tapahtuu, on usein kaukana siitä, mistä aiemmin on puhuttu.