Perjantaina 50 vuotta täyttävän Mika Häkkisen kilpa-autouraan mahtuu lukuisia ikimuistoisia tarinoita. F1-toimittaja Erkki Mustakari on todistanut niistä lukuisia paikan päällä. Nyt hän muistelee tapahtumia MTV Sportin haastattelussa.
Pääkuvan videolla muistellaan Mika Häkkisen ensimmäistä voittoa MM-sarjassa.
Mustakarin ja Häkkisen yhteinen historia ulottuu pitkälle ennen kaksinkertaisen maailmanmestarin F1-uran alkua vuonna 1991.
– Opin tuntemaan Mikan jo ennen kuin hänestä ammattikilpa-autoilija, eli ennen kuin hän aloitti ajamaan pienempiä formulaluokkia Englannissa. Martinlaaksossa asunut perhe käytti jokaisen ylimääräisen kolikon siihen, että poika voisi harrastaa karting-autoilua. Mikan matka noista päivistä on ollut pitkä ja todella tapahtumarikas, Mustakari aloittaa.
– Harvan noin nuoren miehen elämään on mahtunut niin paljon asioita kuin on mahtunut Mika Häkkisen elämään. Pidän häntä nuorena miehenä, kun olen itse 72-vuotias, konkaritoimittaja lisää naureskellen.
LUE MYÖS: Mika Häkkiseltä huomaavaisia sanoja Michael Schumacherista – "Olen aina valmis auttamaan"
Ensitahdit Häkkisen loistokkaalle F1-uralle lyötiin jo syksyllä 1987. Mustakari oli ollut aiemmin Kari O. Sohlbergin pyynnöstä Häkkisen tukena Lontoossa, jossa suomalaislupaus allekirjoitti sopimuksen päästäkseen testaamaan Doningtoniin muiden nuorien kuljettajanalkujen kanssa.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Doningtonissa testejä seurasi kolme tallipomoa ja vuoden 1976 F1-maailmanmestari James Hunt.
– Kun nuoret pojat olivat ajaneet testit, minulla oli mahdollisuus kuulla näiden henkilöiden arvioita kuskeista. Muistan kun James Hunt sanoi, että ei tuo suomalaispoika osaa englantia sanaakaan, eikä hän ymmärrä auton säätämisestä yhtään mitään, mutta se on helvetin nopea, kaikista näistä nuorista nopein. Sen minä muistan, Mustakari sanoo.
– Lento Lontooseen 1987 oli Mikan ensimmäinen lentomatka. Neljä vuotta myöhemmin hän matkusti jo omalla vuokrakoneella, Mustakari selvittää Häkkisen urakehitystä.
Hetki, jolloin Ron Dennis rakastui Häkkisen taitoihin
Vaikuttavan testirupeaman jälkeen Häkkinen ajoi muun muassa kaksi kautta F3-sarjoja. Hyppäys kuninkuusluokkaan tuli kaudeksi 1991 Lotuksen ratissa.
Uransa kannalta Häkkinen iski kultasuoneen ennen kautta 1993, kun hänelle aukesi paikka McLarenin testi- ja varakuskina. Kisakuljettajina toimivat tuolloin Ayrton Senna ja Michael Andretti.
– Tuohon aikaan ei ollut testirajoituksia, joten testata sai niin paljon kuin oli rahaa ja aikaa. Tämä tarkoitti Häkkisen kannalta sitä, että hän oli ajohommissa periaatteessa joka viikko kolmena päivänä. Hän siis ajoi tuota McLaren-autoa enemmän kuin Senna ja Andretti yhteensä, sillä tuolloin tähtikuskeja ei testaaminen paljon kiinnostanut, Mustakari huomauttaa.
Urakointi tuotti tulosta odotettua nopeammin, kun McLarenin tallipomo Ron Dennis kyllästyi Andrettin huonoon vauhtiin syyskuussa ja nosti Häkkisen kisakuljettajaksi kauden kolmeen viimeiseen kisaan.
Ja Häkkinen käytti näyttöpaikkansa heti.
– Muistan kun kysyin Mikalta ennen avauskisaa Sennan tallitoverina ajamisesta, niin hän sanoi, että "olen ajanut tätä autoa sata kertaa enemmän kuin Senna, minulla ei ole mitään hätää", Mustakari kertaa.
– Jos on olemassa joku hetki, jolloin Ron Dennis rakastui Mika Häkkisen ajotaitoihin, niin se oli Portugalin GP:n aika-ajo, jossa Mika löi Ayrton Sennan (sijat 3 ja 4). Dennis tiesi tuolloin, että hänellä on käsissään hiomaton timantti.
Vaikka Häkkinen ajoi jo toisessa McLaren-kisassaan kolmanneksi, tulevan maailmanmestarin ensimmäistä voittoa jouduttiin odottamaan vielä neljä vuotta ja kaksi päivää. Mutta tätä ennen Häkkinen joutui taistelemaan elämästään.
"Sydämet pysäyttävä hetki"
10. marraskuuta 1995 Australian Adelaidessa on varmasti yksi suomalaisen moottoriurheiluhistorian pysäyttävämmistä päivistä. Tuolloin 27-vuotias Häkkinen törmäsi kovalla vauhdilla ratavalliin McLarenin takapyörän puhjettua yllättäen Australian GP:n aika-ajossa.
Tilanne pysäytti F1-ihmiset paikan päällä ja televisioruutujen ääressä. Se pysäytti myös suoraa tv-lähetystä Adelaidessa tehneen Mustakarin.
– Se oli sydämet pysäyttävä hetki. Tuolloin autojen turvarakenteet eivät olleet lähelläkään sitä mitä tänä päivänä. Näimme tilanteesta vain hieman kuvaa, ja se näkemämme oli huolestuttavaa. Kun Mika kuljetettiin sairaalaan, olimme siitä eteenpäin täysin tietämättömiä tilanteesta. Emme tienneet onko Mika hengissä vai menehtynyt. Se oli älytön tunne, piinaava ilta ja yö.
– Seuraavana aamuna katsoimme kaikki mahdolliset uutiskanavat läpi, että mitä on tapahtunut. Ensimmäinen lohduttava tieto oli se, että Mika on hengissä ja tila on vakaa. Emme kuitenkaan tienneet miten tilanne tulee päättymään, joten piina jatkui vielä pitkään, Mustakari muistelee.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lääkintähenkilöiden ripeä toiminta pelasti vakavia vammoja saaneen Häkkisen hengen ja suomalaiskuski kuntoutui ällistyttävän nopeasti.
– Tuo lähes kohtalokas loukkaantuminen Adelaidessa pisti varmasti monet, ja varsinkin Mikan, miettimään, että oliko tuossa ammatinvalinnassa mitään järkeä. Kuitenkin se intohimo ajamiseen oli niin voimakas, että eihän siinä mennyt kuin viisi kuukautta, niin poika istui taas kilpa-auton rattiin.
– Kliseisesti voi sanoa, että loppu on historiaa. 20 osakilpailuvoittoa, kaksi maailmanmestaruutta ja hänestä tuli suomalainen kansallissankari.
Avausvoitto synnytti erilaisen kilpa-autoilijan
Häkkisen poikkeuksellisen F1-tarinan huipennus käynnistyi kauden 1997 viimeisessä kisassa Espanjan Jerezissä. Häkkinen kiihdytti tuolloin McLarenillaan uransa avausvoittoon.
Mustakari muistaa sen, miten voitto muutti Häkkistä.
– Häkkisen itseluottamus kasvoi monta astetta, ja uuden kauden käynnistyessä hän oli erilainen kilpa-autoilija. Itseluottamus oli piikissä, ja kun erot huipputallien välillä olivat pieniä, niin kovin itseluottamus yhdistettynä loistaviin ajotaitoihin tekivät Häkkisestä maailman parhaan kilpakuljettajan sillä hetkellä. Sillä sipuli!
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kausina 1998 ja 1999 Häkkinen jätti taakseen vahvat Ferrarit (ensin Michael Schumacher, sitten Eddie Irvine), mutta myös tallitoverinsa David Coulthardin, jolla oli Häkkisen tavoin allaan huippunopea McLaren.
– Coulthard oli hyvä kakkoskuljettaja ja kykeni voittamaan, mutta Ron Dennis tiesi, että Häkkinen on kaksikosta nopeampi. Kyllä se talli ihan selvästi satsasi Häkkiseen niin paljon kuin pystyi, Mustakari arvioi.
– Häkkinen olisi ollut mestari myös kaudella 2000, mutta hänelle tuli pari moottoririkkoa, joihin hän ei voinut vaikuttaa. Mercedeksen moottoripomo Norbert Haug sanoi, että noiden moottoririkkojen takia MM-titteli luiskahti sormien välistä Michael Schumacherille.
Lopulta Häkkinen hävisi MM-taistelun Schumacherille pistein 89-108. Häkkinen oli ajanut tuolloin kymmenen vuotta F1-sarjassa. Kausi 2001 jäisi hänen viimeisekseen.
Merkit uran päättymisestä
Mustakari muistaa erään Häkkisen kanssa käymänsä keskustelun kauden 2001 loppupuolelta. Tuolloin Häkkinen oli sanonut, että hän halusi voittaa kyseisellä kaudella varsinkin Silverstonen ja Indianapolisin kisat, koska ei ollut niitä aiemmin vallannut.
– Minun oli pakko kysyä, että miksi sinä et halunnut voittaa niitä muitakin! Mustakari muistelee naureskellen.
Tässä vaiheessa Häkkinen oli jo ilmeisesti tehnyt päätöksen uransa päättämisestä. Kauden avauskisassa tuli raju ulosajo Australiassa ja kolmannessa GP:ssä Brasiliassa Häkkisen auto sammui vaarallisesti muiden autojen eteen lähtöruutuun.
– Hän rupesi Australian jälkeen ensimmäisen kerran miettimään, että onkohan tämä tässä. Ja kuten Mikakin sanoi, että kun tämä tapahtuu, niin silloin pitää saman tien lopettaa. Toinen hetki oli Brasilian kisan startti. Hän ajatteli, että nytkö sieltä tulee autoa niskaan. Onneksi ei tullut, Mustakari kertaa.
– Minun on helppo ymmärtää ja uskoa, että nämä hetket panivat Mikan miettimään. Hän satsasi tuolla kaudella kaiken Silverstonen ja Indianapolisin kisoihin. Hän otti ja voitti ne, mutta niiden voittojen jälkeen se oli kuin iltatuulen viesti kauden loppua kohden.
LUE MYÖS: Mika Häkkinen innostui heti Valtteri Bottaksesta: "Vaikutelma oli automaattisesti, että vau"
McLaren ja Häkkinen puhuivat kauden päätyttyä siitä, että kyseessä on vain sapattivuosi, mutta Mustakari ei uskonut puheita alkuunkaan.
– Sapattivuosi on kestänyt tähän päivään asti, Mustakari naureskelee.
Häkkinen poistui F1-sarjasta 33-vuotiaana, mutta ajoi vielä DTM:ää vuosina 2005-2007. Nykyään hän vaikuttaa formula ykkösissä yhtenä Valtteri Bottaksen managereista.
– Nuoremmat sukupolvet eivät välttämättä tiedä sitä kaikkea mitä Mika Häkkinen saavutti. Nykynuorten sankareita ovat Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas. Se on ollut kiva asia, että Mikalla on ollut aikaa ja halua auttamaan nuoria kuskeja. Hänen läheinen suhteensa Bottakseen on ollut merkittävä tekijä Valtterin uralla.
Häkkinen on Mustakarin sukupolven sankari. Ja Mustakarin tapauksessa myös läheinen ystävä.
– Mikalla on loistava huumorintaju, minkä takia hänestä on helppo pitää. Vaikka meilläkin on ikäeroa jonkin verran, niin olemme aina viihtyneet toistemme seurassa. Ne hetket ovat olleet aina mukavia, kokenut F1-mies summaa.
Juttua päivitetty klo 14.35: Häkkisen perhe asui Vantaan Martinlaaksossa, ei Myyrmäessä.