Kahden mestaruutensa jälkeen F1-sarjassa Michael Schumacherin varjoon jäänyt Mika Häkkinen oli jo hyvissä ajoin kaudella 2001 valmis lopettamaan kilpakuljettajan uransa, kertoo McLarenin testikuskina suomalaiselle töitä paiskinut Alexander Wurz.
Jutun videolla Mika Häkkinen esittelee Monacon GP:ssä vuoden 1998 mestariautoaan C Moren selostajalle Niki Juuselalle.
Wurz paljastaa itävaltalaisen ORF:n haastattelussa, ettei joillekin yllätyksenä tullut Häkkisen lopettamispäätös syksyllä 2001 ollut hänelle itselleen minkäänlainen shokki. Mestarin sitoutuminen oli jo horjunut niin pahasti, että hän lopulta ilmoitti syyskuun Italian GP:n yhteydessä pitävänsä välivuoden.
Tuo välivuosi jäi kuitenkin lopulliseksi vetäytymiseksi formula ykkösistä.
– Mika ei kuulunut vuonna 2001 enää mihinkään palaveririnkiin. Hän oli jo antanut periksi henkisesti eikä halunnut sitä enää, Wurz paljastaa.
Itävaltalainen ajoi tuolloin ensimmäistä kauttaan McLarenilla. Hänellä oli jo reilusti kokemusta F1-kisoista Benettonin kuljettajana, mutta McLarenilla kulisseissa työskentely maistui silti erinomaisesti.
– Olin todella paljon mukana toiminnassa ja tein paljon töitä Mikan insinöörin (Mark Slade) kanssa. Oli hauskaa olla hänen testikuskinsa ja tehdä päätökset hänen säädöistään.
Wurzin mukaan Häkkinen oli pyytänyt häneltä apua säätöjen hakemiseen, hän oli tehnyt työtä käskettyä ja Häkkinen oli ajanut voittoon. Suomalainen otti viimeisellä kaudellaan vielä kaksi ikonista voittoa: uransa ainoat ykköstilat Silverstonessa ja Indianapolisissa.
Työpanoksensa ansioista Wurz ehti jo luulla, että hän seuraa Häkkistä McLarenin kisakuskina kaudella 2002. Hänen suureksi yllätyksekseen tehtävä annettiin kuitenkin Kimi Räikköselle, joka oli vasta debytoinut Sauberin ratissa.
Häkkinen myönsi lopettamisensa jälkeen, että kauden alussa Australian Melbournessa sattunut onnettomuus jousituksen rikkouduttua vaikutti hänen suhtautumiseensa lajiin.
– Se onnettomuus vaikutti minuun enemmän kuin pystyitte ulkopuolelta näkemään, Häkkinen kertoi tuolloin.
– Menet täydellä kaasulla ja olet yhtäkkiä täysin avuton, rysäytät kovaa rengasvalliin. Jopa kypäräni hajosi enkä ymmärtänyt, miten se voi olla mahdollista tuhansien testikilometrien jälkeen.
Kolari muistutti häntä ikävästi vuoden 1995 vastaavasta Adelaiden turmastaan, joka oli lähellä vielä Häkkisen hengen.
– Kun yrität saada onnettomuutta pois mielestäsi ja antaa taas 100 prosenttia seuraavassa kisassa, sinulla on silti se kaikki mielessäsi, Häkkinen tunnusti.
LUE MYÖS: Muistatko tämän? Ferrari suruväreissä Monzaan – järkyttynyt Schumi vaati ohituskieltoa