Philip Morrisin ja sen alaisen Marlboro-brändin kautta pitkän uran F1-sarjassa tehnyt John Hogan, 76, on kuollut koronaviruksen aiheuttamaan tautiin.
McLaren-tallin toimitusjohtaja Zak Brown vahvistaa asian Twitter-tilillään.
Hogan oli merkittävässä roolissa siinä, miten F1-sarjasta kasvoi maailmanlaajuinen ilmiö. Hän toimi pitkään Marlboron ja sittemmin Philip Morrisin markkinointijohtajana, ja Marlboro-brändi on saavuttanut valtavaa näkyvyyttä rahoittaessaan McLarenin ja Ferrarin toimintaa. Häntä pidettiin jopa yhtenä sarjan vaikutusvaltaisimmista ihmisistä.
Tupakkaraha auttoi F1-sarjaa kasvamaan, ja tuota kasvua kuvaa hyvin se, että kun James Hunt voitti maailmanmestaruuden vuonna 1976 McLaren-autolla, jossa Marlboro oli näkyvästi esillä, tallin budjetti oli The Race -sivuston mukaan 850 000 puntaa. Kun McLarenin ja Marlboron yhteistyö tämän jälkeen jatkui 1980-luvun alussa, tallin budjetti oli jo kaksi miljoonaa puntaa. 1980-luvun lopulla, kun Ayrton Senna ja Alain Prost dominoivat F1-sarjaa McLarenilla, budjetti oli kasvanut 50 miljoonaan puntaan.
Hoganin halu olla mukana autourheilussa edesauttoi myös Mika Häkkisen uraa. Häkkinen pääsi Marlboron tukeman kuljettajaohjelman kautta West Surrey Racing -talliin Britannian F3-sarjaan kaudeksi 1990. Häkkinen voitti sarjan mestaruuden ja nousi seuraavaksi kaudeksi F1-sarjaan Lotuksen kisakuskina.