Mikä ihmeen BeReal? Näin suosittu sovellus toimii

8:18img
KATSO MYÖS: Sosiaalinen media ennustaa kohta tulevaisuutesi – tällaiset ovat riskit.
Julkaistu 07.10.2022 07:15

Emmi Niiniaho

BeReal-sovellus tarjoaa vaihtoehdon heille, jotka kaipaavat sosiaaliselta medialta enemmän aitoutta ja vähemmän suunniteltua sisältöä.

Sosiaalisen median sovelluksia syytetään usein pinnallisuudesta: niissä esitellään omaa elämää siloteltuna ja valitaan vain parhaat palat.

Vastaiskuna ilmiölle BeReal-niminen sovellus kehottaa nimensä mukaisesti olemaan aito, kirjoittaa New York Post.

Sovellus julkaistiin alunperin jo joulukuussa 2019 ranskalaisen Alexis Barreyatin toimesta. Julkaisunsa jälkeen sovellusta on ladattu yli 43 miljoonaa kertaa.

Mutta mikä sovelluksen idea on ja mitä siitä tulisi tietää?

Lue myös: Mikä on Discord? Näin suosiota keräävä keskustelusovellus toimii

Aitoutta ja arkipäiväisyyttä

BeReal on ensisijaisesti sovellus kuvien jakamiseen, muttei mitenkään yhtä järjestelmällinen kuin esimerkiksi Instagram tai vahvasti erilaisiin filttereihin nojaava Snapchat.

Sovellus huikkaa kerran päivässä – näennäisesti täysin satunnaiseen aikaan – ottamaan kuvan siitä, mitä juuri sillä hetkellä teet. Aikaa on kaksi minuuttia, mutta kuvan voi julkaista myös myöhässä. Koska kuvan voi ottaa muutaman kerran uudestaan ja julkaista myös myöhässä, sovellus mahdollistaa sen, että käyttäjä voi kuitenkin päättää, missä tilanteessa ja minkä näköisenä itsensä kunakin päivänä haluaa esitellä.

BeReal (1)

Merkkiääni ja puhelimen näytölle lävähtävä ilmoitus kertovat, että nyt on aika räpsäistä BeReal-kuvat.

Kuva otetaan sekä puhelimen taka- että etukameralla. Sovellus nappaa ensiksi kuvan siitä, mitä sinä näet ja noin sekunnin viivellä siitä, mitä puhelimesi etukamera näkee. 

Kun olet julkaissut kuvan, näet myös kaveriesi julkaisemat otokset. Ideana on siis käytännössä näyttää aidosti ja usein hyvin arkipäiväisesti ystävillesi, mitä teet juuri sillä hetkellä.

Kaverit voivat reagoida kuviisi "RealMoji"-hymiöillä, joihin otetaan kuva esimerkiksi itsestään nauraen, hämmästyneenä tai näyttämässä peukkua.

Voit valita, näkyvätkö ottamasi kuvat ainoastaan ystävillesi sovelluksessa vai ovatko ne "julkisia". Jos valitset julkisen asetuksen, ne ilmestyvät myös sovelluksen "discovery"-välilehdelle, jossa voi selailla tuntemattomien käyttäjien BeReal-otoksia.

Ottamasi kuvat näkyvät sovelluksessa vain sen aikaa, kun on aika ottaa seuraava otos. Klikkaamalla omaa käyttäjääsi, pääset kuitenkin katsomaan itse aikaisemmin julkaisemasi BeReal-otokset, samaan tapaan kuin Instagramissa. Nämä "muistot" eivät ole kuitenkaan näkyvissä muille kuin itsellesi.

Lue myös: Pitäisikö 11-vuotiaan antaa ladata Snapchat? Näin ohjeistaa lukijaraati: "Lapsi jää oikeasti ulkopuolelle..."

Yksinkertaisuus vetoaa käyttäjiin

BeRealin avoimen vaikuttamisen toimitusjohtaja Eric Dahan kommentoi sovelluksen suosion syytä Fox Newsille.

– Vuorovaikutus on rajallista. Ominaisuus on suunniteltu pakottamaan käyttäjä aitouteen, eikä antamaan mahdollisuutta luoda mahdollisimman kuratoitua sisältöä, Dahan selittää.

Dahanin mukaan sovellus puhutteleekin juuri Z-sukupolven sosiaalisia tarpeita. Milleniaalit arvostavat enemmän täydempää kokemusta, jossa sisältöä voi kuratoida ja jakaa helposti. 

BeReal

BeRealia on kutsuttu myös anti-Instagramiksi.

– Aitous on todella tärkeää. Näemme sen jopa mainossisällöissä, joissa sisältö, joka näyttää aidommalta ja vähemmän tuotetulta, toimii paremmin, Dahan toteaa.

Dahanin mukaan käyttäjiä viehättää BeRealissa myös sen pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen kehotus toimia.

– Sen julkaisu, mitä teet juuri sillä hetkellä, on suhteellisen helppo tehtävä suorittaa, Dahan toteaa.

Sovelluksen käyttöönotto on helppoa ja pääidean tajuaa nopeasti.

Pääsyy siihen, miksi BeReal houkuttelee käyttäjiä juuri nyt, on Danin mukaan juuri se, että ihmiset haluavat kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta, eikä selata pelkästään sellaista sisältöä, jonka joku on tuottanut näyttämään mahdollisimman houkuttelevalta.

Lue myös: Kalasteluviesti alkaa usein näillä sanoilla – tässä yritykset, joiden nimissä tehtaillaan eniten huijauksia juuri nyt

Lue myös: Kokeilitko jo? Näin otat haltuun iPhonen uuden päivityksen "nerokkaan" ominaisuuden

Katso myös: Moni hakee somesta inspiraatiota – "inspokuvien" vaikutus usein aivan päinvastainen

2:38img

Sosiaalinen media on läsnä jo aamukahvilla, työmatkalla, lounaalla ja illan lopuksi kotisohvalla. Moni hakee somesta inspiraatiota, mutta oikeasti "inspokuvien" vaikutus usein aivan päinvastainen.

Lähteet: New York Post, Fox News

Tuoreimmat aiheesta

Sosiaalinen media