Suomalaiset pienyrittäjät ovat jälleen harhaanjohtavien markkinointihyökkäyksien kohteena. Muutama vuosi sitten yrittäjiä hämmensi hakemistopalvelu Directan rahastus, mutta nyt on 118-numerosarjaa kantavien yritysten vuoro.
Yksi huijatuksi joutunut yrittäjä on liperiläinen liha-alan yrittäjä Juhani Tuomela. Tuomela sai kuukausi sitten puhelun, jossa soittaja esitteli olevansa 1188-yrityshakupalvelusta. Tuomelan harmiksi häneltä jäi viimeinen kahdeksikko kuulematta.
- Soittaja kysyi, että haluanko jatkaa pitkäaikaista sopimustamme. Olen pitkään ollut numeropalvelu 118:n asiakas ja uusin sopimuksen spontaanisti, Tuomela kertoo.
Tuomelan mielestä puhelussa ei ollut mitään kummallista ennen kuin muutama viikko myöhemmin hän sai uuden puhelun. Puhelinsoitto tuli yritykseltä nimeltä, Suomen118, ja hekin kysyivät samaa: Haluaako Tuomela uusia pitkäaikaisen sopimuksen.
- Olin ihmeissäni. Kerroin, että sopimushan on jo uusittu ja laskukin maksettu. Puhelimen toisessa päässä vain todettiin, että kyse on varmaan huijariyrityksestä nimeltään 1188, Tuomela harmitteli.
Tuomela ajatteli purkaa väärän sopimuksen ja uusia vihdoin "oikean" sopimuksen. Eilen liperiläiselle yrittäjälle kuitenkin paljastui, ettei Suomi118 ja 118-numeropalvelu olekaan sama yritys.
- Yhdelle huijarille olisin vielä voinut antaa anteeksi, mutta niitä olikin kaksi, sanoo Tuomela.
Asiakaspalvelua ei välttämättä ole
Pelkästään nopealla google-haulla 118-numerosarjaa käyttäviä yrityksiä löytyy lukuisia. Alkuperäisen 118-numeropalvelun lisäksi netistä löytyvät ainakin yritykset 118yrityshakemisto, Suomen118 ja 1188.
Liperiläisen Juhani Tuomelan saamassa ylimääräisissä laskuissa huomioita herättää harhaanjohtavan nimen lisäksi se, että laskun kulmassa olevassa logossa on sekä 1188 että 118 tunnukset. Kummankin yrityksen lähettämä laskutushintakin on sentilleen sama.
1188-yrityksen asiakaspalvelun pitäisi olla yhteystietojen mukaan auki klo 9-15 välillä, mutta asiakaspalvelusta ei vastata aamulla eikä iltapäivällä. 118yrityshakemiston nettisivuilla ei ole asiakaspalvelua eikä muutakaan yhteydenottomahdollisuutta. Palvelulain mukaan yhteydenottomahdollisuus on oltava. Suomen118 asiakaspalvelusta vastataan ja puhelu välitetään liiketoimintajohtajalle.
- Olemme tietoisia huijariyrityksistä. Tiedämme, että meidän asiakkaille on lähetetty toisen 118-yrityksen laskuja. Itse olemme kuitenkin rehellinen yritys, jolla ei ole mitään salattavaa, painottaa Suomi118 -yrityksen liiketoimintajohtaja Petri Karhu.
Kun kysyn Karhulta, miksi he ovat valinneet yritykselleen harhaanjohtavasti saman numerotunnisteen, mikä on jo tunnetulla numeropalvelulla, hän väistää kysymyksen.
- Me emme tee puhelintyötä, joten kyse on eri yrityksestä. Koska meillä ei ole puhelinpalvelua, olemme saaneet vain vähän reklamaatioita, Karhu kertoo.
"Petosrikoksen tunnusmerkit"
Suomen Yrittäjien lakiosastolta vahvistetaan, että 118-alkuisia harhaanjohtavaa markkinointia tekeviä yrityksiä on "pilvin pimein".
- Meille tulee neuvontapuhelimeen ilmoituksia harhaanjohtavista markkinoijista päivittäin ja jatkuvasti, vahvistaa lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula Suomen Yrittäjistä.
Makkulan mukaan ongelma on siinä, että palvelua tarjoava myyjä esiintyy tarkoituksella harhaanjohtavasti. Esimerkiksi Juhani Tuomelan tapauksessa soittajat eivät missään vaiheessa varmistaneet Tuomelan ymmärrystä siitä, että kyseessä ei ole alkuperäinen vuonna 1993 perustettu numerohakupalvelu 118. Myyjät väittivät Tuomelalle, että puhelimessa on pitkäaikainen yhteistyökumppani.
- Sopimus on syntynyt tällöin väärin perustein, jolloin sopimus on mahdollisesti pätemätön eikä sitova. Puhelinkeskustelusta ei jää merkkiä eikä näyttöä, joten reklamaatio kannattaa tehdä sähköpostilla, Makkula neuvoo.
Pahimmassa tapauksessa toisiaan piikittelevät yritykset saattavat olla saman henkilön omistuksessa ja kerätä ikään kuin kummankin puolen asiakkaat.
- Esimerkiksi kerran asiakkaalle tuli neljä laskua neljältä eri nimiseltä yritykseltä. Lopulta selvisi, että yritys oli yksi sama osakeyhtiö ja rahastaja sama henkilö, Makkula muistelee.
Makkula ei ota kantaa, täyttyykö Juhani Tuomelan tapauksessa petoksen tunnusmerkit, koska hän ei ole kuullut puhelinkeskustelua. 118-numeroviidakossa ja muissa harhaanjohtavissa myyntitapahtumissa voi täyttyä joskus petosrikoksen merkit.
- Petosrikoksen tunnusmerkki voi täyttyä, kun toista erehdytetään tahallaan saadakseen siitä itselleen taloudellista hyötyä, Makkula muistuttaa.