Mikä Valtteri Bottaksen startissa meni pieleen? Mercedes teki ensimmäiset analyysit: "Ei tullut täydellistä lähtöä, kun olisi tarvittu"

7.12431918
FIA Pool Image for Editorial Use
Julkaistu 16.08.2020 21:23
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Espanjan GP meni Valtteri Bottaksen osalta pieleen jo lähtökiihdytyksessä, kun toinen sija vaihtui ensimmäisten satojen metrien aikana neljänteen.

LUE MYÖS: Toto Wolff myönsi: Mercedes mokasi Valtteri Bottaksen kanssa

LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta kimiräikkösmäinen purkaus suomenkielisessä haastattelussa – kirosanat sinkoilivat, ilmekään ei värähtänyt

Bottas käänsi ykkösmutkaan Lewis Hamiltonin, Max Verstappenin ja Lance Strollin takana. Hamilton oli ampaissut matkaan paalulta, Verstappen kolmosruudusta ja Stroll viitosruudusta.

Katalonian moottoriradalla on erittäin vaikea ohittaa, ja Bottas roikkuikin Strollin takana neljän ensimmäisen kierroksen ajan. Kun hän viimein pääsi kanadalaisen ohi, Hamilton oli karannut 3,9:n ja Verstappen 2,5 sekunnin päähän.

Tällaista takamatkaa ei ollut mahdollista kääntää päälaelleen kilpailussa, jossa piti jatkuvasti tarkkailla renkaiden kulumista, ja lopputuloksena oli kolmas sija. Hamilton karkasi MM-pisteissä 43 pisteen päähän, ja Verstappenkin on kuusi pistettä suomalaisen edellä.

– Emme katsoneet lähdön dataa vielä tarkemmin, mutta mulla vähän ehkä suti renkaat siinä lähdössä. Ja siihen löytyy aina syy: mentiinkö kytkimen kanssa liian aggressiivisesti vai mitä. Aika usein likaisella puolella on vähemmän pitoa, ja sekin voi vaikuttaa, Bottas kertasi pari tuntia kisan päättymisen jälkeen.

– Ensimmäinen analyysi on, että se oli vain huono lähtö. En päässyt viivalta riittävän hyvin. Reaktioni olisi voinut olla vähän parempi. Ei tullut täydellistä lähtöä, kun sellainen olisi tarvittu.

Bottas kärsi eturivistä matkaan lähteneenä myös siitä, että Espanjan GP:n lähtökiihdytys on yksi kauden pisimmistä, yli 600 metriä.

– Jos tällä radalla ei saa vetoapua ja takana olevat saavat, eikä lähtö ole hyvä, siitä joutuu maksamaan.

Tuoreimmat aiheesta

F1