Sunnuntain Japanin GP:n ensimetreillä nähtiin kuohuttava tilanne, kun Ferrarin Sebastian Vettel näytti syyllistyneen varaslähtöön. Vettel ponkaisi liikkeelle, minkä jälkeen hän pysähtyi. Saksalainen välttyi kuitenkin rangaistukselta, mutta miksi?
Tapaus oli sangen hämmentävä, sillä pari viikkoa sitten Venäjällä Kimi Räikkönen sai samankaltaisesta tapauksesta varikon läpiajorangaistuksen. Tuolloin Räikkönen lähti liikkeelle, samalla tavalla, liian aikaisin. Myös Räikkönen pysäytti autonsa nytkähdyksen jälkeen.
Sama toistui sunnuntaina, tällä kertaa Vettelin toimesta. Mutta miksi saksalainen vältti rangaistuksen?
C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen avasi tapauksen taustoja.
– F1-radoilla lähtöruudukoissa on sensorit ja autoissa on niiden vastakappaleet. Siinä vaiheessa kun auto tulee lähtöruudukkoon, niin auton vastakappaleen pitää olla sensorin päällä. Nyt jos vastakappale ei liikkunut sensorin päältä, niin silloin sitä ei tulkita varaslähdöksi, Oikarinen toteaa.
– Menikö Räikkönen sitten sentin liian pitkälle? Voi olla. Ja Vettel jäi liukuman sisälle. Vaikka Vettelin auto liikkui selvästi ennen kuin valot vaihtuivat, niin ilmeisesti se liike oli liian pieni. Tuossa on kuitenkin hieman liikkumavaraa, Oikarinen jatkaa.
– Näiden pitäisi olla ihan mustavalkoista hommaa. Jos auto liikkuu ennen kuin valot vaihtuvat, niin silloin siitä pitäisi tulla rangaistus, C Moren F1-selostaja Niki Juusela vaati.
Vertailun vuoksi Räikkösen ja Vettelin lähdöt videomuodossa:
Räikkönen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Vettel
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n tuomariston raportti vahvisti Oikarisen epäilyt.
– Vaikka videolla näkyy liikehdintää, niin se tapahtui systeemin sallimissa rajoissa, päätöksessä kerrotaan.
Vettel ajoi lopulta Japanin GP:ssä toiseksi. Kisan voiton nappasi Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas.