C Moren asiantuntija Mika Salo avasi F1-tuomarin työtehtävän luonnetta Kanadan GP:n aika-ajojen studiossa lauantaina.
MAINOS§
Koko F1-kausi C Morella!
Kanadan GP suorana 7.-9.6.
Su: Kanadan GP klo 21.05, ennakkotunnelmat klo 20.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kuninkuusluokan tuomariston päätöksiä on ihmetelty useaan otteeseen viime vuosina. Usein kysytään sitä, että miksi jostain tilanteesta tuli tällainen sanktio, kun samanlaiselta vaikuttava tapaus johti viikkoa aiemmin toisenlaiseen rangaistukseen.
– Ei ole kahta samanlaista (tilannetta), Salo aloittaa.
Salo antaa tuomarina toimiessaan tilanteista ex-kuskin näkökulman. Tuomareita on yksittäisessä kisassa kaikkiaan kolme.
LUE MYÖS: Bottaksen ja Verstappenin kolarissa erikoinen piirre: miten tästä tuomittiin tuplasti isompi rangaistus?
Kaksi viikkoa sitten Monacossa nähtiin puhuttanut tilanne, jossa Red Bullin Max Verstappen kolautti autollaan Valtteri Bottaksen Mercedeksen kylkeen varikkosuoralla. Verstappen sai tilanteesta viiden sekunnin aikasakon ja putosi lopputuloksissa toiselta sijalta neljänneksi.
Monacon tuomaristossa ollut Salo selvitti, että Verstappenille oli mahdollista antaa viiden tai kymmenen sekunnin sanktio tai varikon läpiajorangaistus, minkä lisäksi myös tallia olisi voinut sakottaa.
– Se ei ollut tiimin vika. Tiimi päästi Verstappenin ulos, ja hän lähti ihan sallitusti. Max ei tajunnut, että Valtteri on siinä ja käänsi suoraan kylkeen.
– Se ei ollut tiimin moka, vaan täysin Maxin moka, niin rankaisimme siitä pelkästään Maxia, Salo summaa.
Lisää Salon ajatuksia tuomarina työskentelystä pääkuvan videolla.