Alfa Romeon suomalaiskuski Kimi Räikkönen oli kauden avauskisan, Australian Melbournen aika-ajoissa yhdeksäs. Räikkönen oli aika-ajojen kolmannessa osiossa yksi pisimpään varikolla odotellut kuljettaja. Tässä taustalla näkyy tallimuutos.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Australian GP suorana 15.-17.3.
Su: Australian GP klo 07.10, ennakkotunnelmat klo 06.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!
Muun muassa Mercedeksen Valtteri Bottas ja muut kärkikuskit hyökkäsivät radalle jo kolmannen osion alkuhetkillä. Tuolloin Bottas tykitti hirmuajan, joka näytti jo tuovan hänelle paalun.
Räikkönen sen sijaan odotteli ja odotteli pilttuussaan.
– Ei hän pystynytkään tekemään muuta. Ensimmäiseen ja toiseen osioon meni niin paljon pehmeitä renkaita. Tämä on oikeastaan aika sellainen perinteinen kaava niille talleille, jotka joutuvat taistelemaan paikasta toisessa ja kolmannessa osiossa. Heille ei jää kuin yksi setti uusia renkaita, C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen puhui yhdestä konkreettisesta esimerkistä Räikkösen tallivaihdoksen yhteydessä.
Räikkönen hyvästeli Ferrarin viime kauden päätteeksi, kun hän allekirjoitti kauden vuoden mittaisen sopimuksen Sauberin, nykynimeltään Alfa Romeon kanssa.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen kuunteli ex-F1-maailmanmestaria ja sivalsi: "Onko se yllätys, etten uponnut niin pahasti?"
Lauantain aika-ajojen kolmannessa osiossa Räikkönen oli lopulta ainut, joka kävi vain kerran radalla.
– Hän ei mennyt sinne vanhalla setillä, vaan hän otti sitten suoraan uuden. Mutta näin ne säännöt menevät. Huipputallit saavat pari yritystä ja ne jotka ajavat sijoista 5-6 tai siitä eteenpäin, joutuvat selviämään yhdellä, Oikarinen selventää.
Lauantain aika-ajoissa paalulle ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton, joka päihitti tallikaveri Bottaksen reilulla kymmenyksellä (+0,112).
Räikkösen aika-ajoanalyysi ylhäältä videolta.