Max Verstappenin leiri kimpaantui tästä radioviestistä – puhe "palveluksista" johti syytökset Mercedeksen suuntaan: "Olipas urheiluhenkistä"

16.1.1002434811
HOCH ZWEI/Pool/Getty Images/ All Over Press
Julkaistu 02.05.2021 08:07
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

McLarenin tiimiradiossa kuultu radioviesti, jossa F1-kuljettaja Lando Norrisia kiellettiin antamasta Max Verstappenille ”mitään palveluksia” sai Red Bull -leirin syyttämään tallia Mercedeksen avustamisesta.

LUE MYÖS: Max Verstappen raivostui F1:n nelinkertaiselle maailmanmestarille – "Sotku"

Ensimmäisellä yrityksellä Verstappen oli jo iskenyt tauluun koko session nopeimman kierrosajan, mutta kierros hylättiin hollantilaisen ajauduttua radan ulkopuolelle.

Red Bullin neuvonantajan Helmut Markon mukaan kyse oli tuulenpuuskasta, joka painoi Verstappenin radan rajojen yli. Tämä ei pomon mielestä suinkaan avittanut kuskia, vaan vei enemmän aikaa, mutta hylkäystuomio oli selvä.

Aika-ajoissa kolmanneksi jääneellä Verstappenilla oli käsissään avaimet paalupaikkaankin, mutta juuttuminen Sebastian Vettelin ohjaaman Aston Martinin taakse viimeisellä yrityksellä maksoi Red Bullille paljon. Syyttävän sormensa Marko osoitti Vettelin sijaan McLarenin suuntaan, jonka oli tiimiradiossa ohjeistanut oman kierroksensa valmiiksi saanutta Lando Norrisia väistymään syrjään, jotta nopealla kierroksella ollut Verstappen ei saisi imuapua.

– Sitten toisella vedolla Lando Norrisia käskettiin olemaan tekemättä Maxille mitään palveluksia. Olipas urheiluhenkistä Mercedeksen leiriltä, Marko sadatteli ServusTV:lle.

McLaren-pomo ja Norris hämmästyivät väitteistä

McLaren siirtyi täksi kaudeksi Mercedeksen moottoriasiakkaaksi. Tallipäällikkö Andreas Seidl hämmästyi väitteistä, että McLaren olisi asiassa jotenkin Mercedeksen talutusnuorassa. Hän osasi arvata, mihin radioviestiin Red Bull -pomo viittasi, mutta kiistää jyrkästi Mercedeksen suosimisen.

– Ensinnäkin täytyy tehdä selväksi, että me ajamme vain itsellemme emmekä kenenkään muun hyväksi. Tavoitteemme on sijoittua mahdollisimman ylös kahdella autollamme, Seidl kommentoi Markon väitteitä Autosport-lehden mukaan.

– Minusta se on ihan normaalia, ja niin kaikki tekevät, eikä Max ole mikään poikkeus. Et halua antaa kenellekään vetoapua, koska toinen auto saa siitä hyötyä.

Norris oli yhtä hämillään saamastaan kritiikistä. Hän ei tosin ollut varma, oliko hän Verstappenin mielestä jäänyt esimerkiksi tielle hidastamaan.

– Minulla ei ole hajuakaan, mitä tein väärin. Olin varma, että olen aikana kaukana hänen edellään, ja sitten, kun päästin hänet ohitseni, olin täysin radan oikealla reunalla. Ajoin kakkosvaihteella niin hiljaa kuin pystyin, Norris selitti.

– En halunnut pidätellä häntä. En ole kuullut tai nähnyt, mitä hän on siitä sanonut. En estellyt häntä tai mitään sellaista. En ollut missään vaiheessa lähellä.

Tuoreimmat aiheesta

F1