Oranssit klassikkosakset löytyvät lähes jokaisen suomalaisen kotoa. Legendaarisiin kodin välttämättömiin työkaluihin kuuluviin Fiskarsin saksiin liittyy paljon kiinnostavia faktoja.
Jopa legendaariseksi kutsuttu kestävyys on Fiskarsin oranssikahvaisissa saksissa omaa luokkaansa. Somehitiksi noussut tarina 34-vuotiaiksi saakka kestäneistä saksista hurmasi nostalgisuudellaan – sekä kestävyydellään.
Lähes viisikymppiset sakset keksittiin vuonna 1967. Fiskarsin markkinoille tuomat sakset korvasivat hetkessä perinteiset, painavat rautasakset keveydellään. Suunnittelija Olaf Bäckströmiä pyydettiin kehittämään saksille muovinen, ergonominen kahva 1950-luvulla. Aiemmin saksissa oli käytetty ainoastaan metallista kahvaa.
Kaikki sakset testataan tuotantolinjan päässä. Saksien terien tulee päästää tietynlainen ääni niillä ilmaan leikatessa. Lisäksi jokaisen kappaleen leikkaus testataan kangaspalalla. Saksia säädetään vielä tässä vaiheessa, kunnes terät osuvat juuri oikein paikoilleen.
Oranssi väri sattumien summa
Miksi sakset ovat oranssit? Saksien suunnittelija halusi alun perin saksista joko mustat, punaiset tai vihreät. Prototyyppiä tehdessä koneenkäyttäjä päätti kuitenkin käyttää ensin loppuun oranssin värin, jota koneessa oli valmiina.
Lopputuloksena syntyi siis neljä eriväristä mallia, joista fiskarsilaiset äänestivät suosikikseen yllättäen oranssin. Oranssi voitti mustan värin äänin 9–7.
Väri on rekisteröity viralliseksi tavaramerkiksi Suomessa vuonna 2003 ja Yhdysvalloissa vuonna 2007. Atlantin toiselta puolen löytyy myös Fiskarsin saksitehdas, joka perustettiin Yhdysvaltoihin jo vuonna 1977.
Saksia myydään yli 60 maassa ja kaupaksi ovat menneet yli miljardi kappaletta. Sakset tunnetaan myös vasenkätisille suunnitellusta punaisesta versiosta. Lisäksi yleissaksia löytyy mustana, valkoisena sekä Muumi-kuosisena. Hempeän värikäs Gloria-kuosi koristaa myös saksia.
– Meillä oli aiemmin myös värilajitelma, joka tullaan vielä uusimaan viimeisimpien väritrendien mukaan, kertoo Fiskarsin tuote- ja markkinointipäällikkö Marion Le Roy-Loikala.
Lue lisää lukijoiden tarinoita vuosikymmeniä kestäneistä kodinkoneista!
Lähteet: Fiskars.fi, PR Coordinator Kaisa Savolainen, tuote- ja markkinointipäällikkö Marion Le Roy-Loikala